گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان به ایرنا حاکیست، محمد عباسی اظهار داشت: نمک یددار تصفیه شده، نمکی است کاملا بهداشتی که ناخالصی‌ های نامحلول آن مانند فلزات سنگین و ناخالصی‌ های محلول آن همچون آهک، شن و ماسه، در کارخانه از آن جدا شده و به آن ید اضافه شده است.
وی بیان داشت: مصرف نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری ‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند، خطرناک است، ضمن اینکه مصرف مداوم این نوع نمک‌ ها در افراد سالم نیز می ‌تواند منجر به بروز ناراحتی ‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با تاکید بر این که هموطنان در خرید نمک دقت کنند که عبارت نمک یددار تصفیه شده، روی بسته‌ بندی نمک درج شده باشد، خاطر نشان کرد: از خرید هرگونه نمک با عنوان صادراتی صنعتی و یا نمک دریا خودداری شود.
وی با تاکید بر این که بایستی به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی بسته بندی نمک ‌ها توجه شود، اضافه کرد: تنها نمک‌ هایی قابل مصرف و مجاز هستند که شماره پروانه ساخت روی بسته‌ بندی آنها‌ درج شده باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با بیان این که نمک و غذاهای شور باید به مقدار کم مصرف شود، اظهار داشت: همان مقدار کم نمک نیز باید از نوع تصفیه شده یددار باشد.
وی بیان داشت: در زمان حاضر، مصرف نمک که به ویژه در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌ گیرد در کشور ما بالاست، طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است، این در حالیست که میزان مصرف نمک در کشور 2 تا سه برابر این مقدار برآورد شده است.
وی با بیان این که نگهداری و ذخیره نمک یددار به مدت طولانی (بیش از یک سال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود، خاطر نشان کرد: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌ های رنگی و تیره نگهداری کرد و برای اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.