لیلا بذرکار روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: کشاورزان گیلانی می‌توانند برای دریافت کود مورد نیاز زمین خود بر اساس اولویت‌های آزمون خاک، به کارگزاری‌های رسمی شرکت خدمات حمایتی شامل اتحادیه تعاونی‌هایی روستایی مراجعه کنند.
وی عنوان کرد: با توجه به آغاز عملیات‌ توزیع کود شیمیایی در استان گیلان انتظار داریم کشاورزان گیلانی جهت دریافت کود شیمیایی مورد نیاز زراعت برنج خود به مراکز مربوطه در سراسر استان مراجعه کنند.
بذرکار تأمین کود شیمیایی بر اساس آزمون خاک را مورد تأکید قرار داد و افزود: کشاورزان گیلانی هنوز به اهمیت و کاربردهای انجام آزمون خاک زمین‌های زراعی خود پی‌نبرده‌اند به همین علت برای انجام آن رغبتی ندارند و بالطبع هزینه‌ای نیز بابت آن صرف نمی‌کنند.
وی استفاده از کود مناسب برای زمین‌های زراعی را متذکر شد و ادامه داد: کودهای پایه شامل ازت،‌ فسفات و پتاس هستند که کشاورزان گیلانی قبل از استفاده از آن‌ها بهتر است بر اساس توصیه‌های جهاد کشاورزی نسبت به انجام آزمایش خاک زراعی خود اقدام کنند.
سرپرست تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از وجود آزمایشگاه‌های خاک‌شناسی معتبر در سطح استان خبر داد و گفت: کشاورزان می‌توانند با نمونه‌گیری از خاک زراعی از کمبودها و نیازهای زمین با خبر شوند و بر اساس این اطلاعات نسبت به تهیه کود شیمیایی اقدام کنند.
بذرکار با اشاره به اینکه کشاورزان گیلانی علاقه چندانی به استفاده از کود پتاس ندارند، عنوان کرد: در حال حاضر و بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان مصرف کود پتاس در گیلان بسیار پایین است که این امر مضرات بسیار زیادی را در اراضی کشاورزی به بار می‌آورد.
وی با تأکید بر لزوم زمینه‌سازی جهت افزایش میزان استفاده از کود پتاس در استان گیلان بیان داشت: استفاده از این نوع کود شیمیایی فواید بسیار زیادی نظیر ایجاد استحکام در ساقه گیاه دارد به همین علت انتظار داریم کشاورزان گیلانی به این مقوله نیز توجه جدی‌تری داشته باشند.
وی همچنین از برگزاری کلاس‌هایی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی گیلان برای توسعه امر انجام آزمایش خاک توسط کشاورزان خبر داد و بیان داشت:‌ برای ترویج این امر مهم در استان و آگاه‌سازی کشاورزان علاوه بر این اقدامات به مشارکت فعال رسانه‌ها نیز نیاز داریم.
به گزارش ایرنا به گفته صالح محمدی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان، هر کیسه 50 کیلوگرمی کود اوره 38 هزار و 500 تومان، سوپر فسفات تریپل 55 هزارتومان، سولفات پتاسیم 75هزار تومان، کلرورپتاسیم 40 هزارتومان، دی فسفات آمونیوم 140 هزار تومان و کیسه 25 کیلویی کود میکروبی فسفاته 39 هزار و 500 تومان است و قیمت کودهای شیمیایی امسال همانند پارسال است.
استان گیلان حدود 400 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد که از این میزان، 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری و حدود 30 هزار هکتار اراضی چایکاری است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.