این زوج جوان پس از صعود به پنج قله بلند پامیر و هیمالیا و دریافت مدال پلنگ برفی، خیزش بلند دیگری برای فتح قله های آسیایی برداشته اند اما افزایش نرخ دلار و یورو ، مشکلات مالی و نداشتن حمایت های مالی و رکود در ورزش کوهنوردی ، دغدغه ها و دلواپسی های اصلی آنان در پیمودن راه های سخت پیش رو و ایستادن بر فراز قله های آسیایی است.
سعید خاشاکی اولین هیمالیا نورد گیلانی و عضو هیات کوهنوردی شهرستان لاهیجان است که از سه سال قبل برای فتح رشته کوه های هیمالیا معروف به بام دنیا پا از مرزهای کشور بیرون گذاشت و توانست قله 7134متر ابن سینا (لنین) در قرقیزستان و تاجیکستان ، قله 7105 کورژنفسکایا در تاجیکستان، قله سامانی ( کمونیستیم ) در تاجیکستان به ارتفاع 7495، قله خان تانگری به ارتفاع 7010 متر در قرقیزستان و قزاقستان و قله پوبدا به ارتفاع 7439متر در قرقیزستان را که شامل بلندترین قله های رشته کوه های هیمالیا( تیان شان ) در قاره آسیا هستند را به تسخیر خود در آورد و پرچم ایران را بر بلندای این قله ها به اهتزاز بگذارد.
صعود موفقیت آمیز این قله ها بویژه صعود به آخرین آنها ، قله پوبدا در سال جاری موجب شد تا نشان بین المللی پلنگ برفی به خاشاکی تعلق گیرد و این افتخار انگیزه دیگری برای این کوهنورد لاهیجانی به اتفاق همسرش شد تا نقشه صعود قلل دیگر آسیایی را در سر بپروراند.
این نشان (پلنگ برفی ) به کسانی داده می شود که بتوانند به این پنج قله که در محدوده جغرافیایی شوروی سابق قرار دارند، صعود کنند و در ایران تاکنون فقط هشت نفر از مردان توانسته اند به این نشان دست یابند.
این پلنگ غیور و جسور گیلانی علاوه بر صعود برون مرزی ، بیش از 70درصد قله های داخل کشور صعود کرده و تمامی این صعودها را با هزینه شخصی انجام داده است.
سنگنوردی ، دیواره نوردی و کوهنوردی حرفه ای و زیر شاخه های غارنوردی ، یخ نوردی و دره نوردی فعالیت های تخصصی سعید خاشاکی کوهنورد لاهیجانی است؛ از آرزوهای این کوهنورد سخت کوش گیلانی رفتن به دیگر قله های مرتفع آسیایی مانند قله بارونتسه به ارتفاع هفت هزار و۱۲۹ متر و نوپتسه با هفت هزار و۸۶۱ متر در منطقه نپال است تا بتواند افتخار دیگری بر افتخارات کشورش اضافه کند.
فاطمه شریعتی راد اولین بانوی کوهنورد گیلانی است که توانست در سال جاری به اتفاق همسرش به قله لنین به ارتفاع 7134صعود و نشان معادل مدال برنز آسیایی را دریافت کند؛ این بانوی کوهنورد از سال 89به رشته کوهنوردی علاقه مند شد و طی شش سال با تمرین های سخت توانست به قله هایی مانند سبلان ، دنا ، دماوند ، منطقه علم کوه و قله علم کوه ، قله کرکس اصفهان دست یافته و 70درصد قلل گیلان را زیر پا بگذارند و با فعالیت در کوه های شهرستان های دیگر ، سنگنوردی و کارهای فنی خود را برای اولین صعود برون مرزی به قله لنین آماده کند.
سعید خاشاکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: در ورزش کوهنوردی آسیایی دو پروژه مدال آور وجود دارد که یکی از انها پلنگ برفی است و یکی هم جایزه قلل هشت هزار متری که در منطقه تبت ، چین و نپال قرار دارند و فتح آنها در برنامه های آینده و ایده های ماست.
وی افزود: در ورزش کوهنوردی مسابقه وجود ندارد و فقط در آسیا با صعود به پنج قله به کوهنوردان معادل مدال پلنگ برفی تعلق می گیرد و یکی دیگر از جوایز هم صعود به 14 قله هشت هزار متری است که در چهار کشور پاکستان ، تبت و چین ، نپال و هند قرار دارند که از ایران تنها یک کوهنورد تبریزی توانسته این 14قله آسیایی را فتح کند.
خاشاکی تاکید کرد: ابتدا باید حمایت مالی وجود داشته باشد و یک کوهنورد از زمان آغاز صعود تا برگشت به شهر خودش نیاز به حمایت مالی دارد و باید در اتمام برنامه هایش مورد حمایت باشد.
لاهیجان در شرق استان گیلان، از جمله شهرستان های مطرح در ورزش کوهنوردی است که 250 کوهنورد در قالب هفت گروه و دو باشگاه کوهنوردی در آن فعالیت می کنند.
بلندترین قله جهان، اورست با ارتفاع هشت هزار و ۸۴۸ متر در رشته‌کوه هیمالیا قرار دارد و در این رشته کوه ۱۴ قله بالای هشت هزار متر وجود دارد؛ این رشته‌کوه، خط جداکننده شبه‌قاره هند از فلات تبت است و نام هیمالیا از واژه سانسکریت himālaya گرفته شده که به معنی برفستان است.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.