به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسینی عصر دوشنبه در نشست هم اندیشی با عنوان هدفمندکردن آموزش های مهارتی در مسیر فرصت های شغلی استان گیلان در رشت افزود: اشتغال همواره به عنوان یک دغدغه مطرح می شود؛ صحبت ها، برنامه ریزی ها و اقداماتی در این باره انجام می گیرد اما به تبع آن زمانی که فعالیت ها را مرور می کنیم، نتیجه مطلوبی را مشاهده نمی کنیم.
وی اظهار داشت: مرور این برنامه ها و فعالیت ها در سال های گذشته و آسیب شناسی ها نشان می دهد که در توسعه منابع انسانی در حرف و مشاغل انسانی نتوانسته ایم ظرفیت مناسبی ایجاد کنیم و به گونه ای توانمندی را فراهم نماییم که نتیجه لازم را در بهره وری نیروی کار در حوزه اشتغال شاهد باشیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان با بیان این که شایستگی های لازم را در حرفه های مختلف ایجاد نکرده ایم، خاطر نشان کرد: هدفمند کردن آموزش های مهارتی در مسیر فرصت های شغلی موضوع مهمی است که بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ضروری ترین موضوع در مسیر هدفمند کردن آموزش های فنی و حرفه ای را همگرایی دستگاه های متولی و دامن زدن به این مهم دانست و تصریح کرد: بایستی شناختمان را مبنی بر این که در استان در بحث اشتغال و توسعه چه مسیری طی می شود، بیشتر کنیم.
حسینی با تاکید بر این مطلب که باید از نیازسنجی جلوتر رویم و با همکاری دستگاه های متولی دولتی و خصوصی به نیاز آفرینی بپردازیم، اظهار داشت: ضروریست تا پیوست توسعه منابع انسانی را در پروژه ها در نظر بگیریم و برای پیوست فنی و حرفه ای در هر پروژه و برنامه، در استان فکر شود.
وی در ادامه سخنانش با بیان این که سه پروژه کوچک را به صورت پایلوت تعریف کرده ایم، خاطر نشان کرد: یکی از این پروژه ها این است که تفاهمنامه ای را با دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان منعقد کرده ایم که بر اساس آن فارغ التحصیلان کشاورزی در گروه های چند نفره به ما معرفی و حمایت های لازم از آنها در مرکز آموزش کشاورزی فنی و حرفه ای رشت انجام می گیرد تا محصولاتی را تولید و به شهرداری ها عرضه کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان بیان داشت: همچنین با شهرداری رشت هماهنگی های لازم انجام شده تا اهالی محل در سرای محلات مربوط به شهرداری حضور یافته، تولیداتی داشته باشند و به بازارچه های شهرداری عرصه کنند.
وی با بیان این که با تعطیلی برخی شرکت ها، بعضی از بازاریاب ها بیکار شده اند، تصریح کرد: در این باره نیز موضوع برگزاری دوره های آموزشی بسته بندی محصولات کشاورزی را مورد توجه قرار داده ایم.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به نقش مهم آموزش های مهارتی بیان داشت: آموزش رکن اصلی توسعه و پایداری اشتغال در جامعه است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
آذرپور افزود: در حوزه صنایع دستی به موضوع بازاریابی و بسته بندی کمتر توجه شده که این مهم می تواند از برنامه های آموزشی آینده باشد.
کارگزار توسعه اشتغال استان گیلان نیز در این نشست با بیان این که متاسفانه در کشور حوزه سیاست گذاری آموزش که بخواهد بر مبنای بازار کار باشد، شکل نگرفته، گفت: در حوزه آموزش نتوانسته ایم از محور بازار به عنوان شاخص های اشتغال استفاده کنیم.
حسین متقی طلب با تاکید بر این مطلب که جهت دهی آموزش ها بایستی بر محور مهارت شکل گیرد، خاطر نشان کرد: در رابطه با آموزش های ما با بنگاه های اقتصادی متقاضی کار، ارتباط معناداری نیست.
نشست هم اندیشی هدفمند کردن آموزش های مهارتی در مسیر فرصت های شغلی استان گیلان امروز (دوشنبه) از سوی فنی و حرفه ای استان گیلان برگزار شد.
22 مرکز دولتی فنی و حرفه ای در استان گیلان فعال است.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.