در این مراسم از دو جلد کتاب خاطره های زندگی و آرزوهای برباد رفته زنده یاد دکتر هوشنگ منتصری از ریاضیدانان و شخصیت های علمی نیم قرن اخیر ایران و از رجال سیاسی اواخر دوره پهلوی و کتاب تغذیه و راهنمای زندگی اثر دکتر حسن قره گوزلو در سالن شهید باهنرلاهیجان رونمایی شد.
در این مراسم ، استادان دانشگاه ، نگار نادری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان و جمعی از نویسندگان پیشکسوت و شخصیت های علمی لاهیجان حضور داشتند.
کتاب خاطره های ماندگار درباره ماجراهای زندگی دکتر هوشنگ منتصری، ریاضیدان متولد لاهیجان بود که توسط شجاع الدین طایفه ویراستار این مجموعه معرفی شد و کتاب آرزوهای برباد رفته این نویسنده هم با موضوع چگونگی توافق محرمانه و نانوشته بین هیتلر و رضاشاه گوشه ای پنهان از تاریخ معاصر ایران را روایت می کند.
دکتر هوشنگ منتصری 20 تالیف در زمینه ریاضی به یادگار گذاشته و معاونت دانشگاه صنعتی شریف و ریاست دانشگاه تبریز را در سابقه فعالیت خود دارد و در حوزه مسایل سیاسی و اجتماعی کتاب زردهای سرخ را ترجمه کرده است.
منتصری در سال 1302در شهر لاهیجان بدنیا آمد و آموزش ابتدایی را در دبستان حقیقت لاهیجان و تحصیلات متوسطه را در مدرسه فرانسوی سن لویی و دبیرستان دارالفنون تهران گذراند و در خرداد 1321 با احراز رتبه اول در رشته ریاضی به پایان رساند و تحصیلات عالی خود را در دوره لیسانس را در رشته های علوم ریاضی در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تهران پی گرفت و پس از چهار سال معلمی و تدریس به فرانسه عزیمت کرد و دوره دکتری را در دانشگاه سوربن پاریس و سپس در دانشگاه استراسبورگ ادامه داد و در سال 1353 رساله دکترای خود با موضوع پردازش اکونومتریک آمار کارتل های نفتی را با درجه شایان افتخار به پایان برد.
او با برگشت به ایران در دانشکده تازه تاسیس پلی تکنیک (امیرکبیر فعلی) به عنوان مدیر گروه ریاضی به کار گمارده شد و به تدریس در دانشکده های علم و صنعت و دانشکده بازرگانی ، دانشکده افسری و دبرستان البرز پرداخت.
با تاسیس دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق ) به عنوان معاون این دانشگاه منصوب و سپس در سال 1346به ریاست دانشگاه تبریز انتخاب شد و آخرین مقام رسمی او قبل از انقلاب استانداری کرمان بود و بعد از انقلاب نیز به عنوان یک شخصیت علمی و چهره ماندگار از او تجلیل بعمل آمد.
دکتر منتصری علاوه بر تدوین یک دوره کامل بیست جلدی ریاضی برای رشته های مختلف دبیرستان و تالیف چند جلد کتاب کلاسیک ریاضی برای دانشکده های مهندسی را نیز به تحریر درآورد و کتاب صد روز در اروپا را نوشت و به ترجمه چند جلد کتاب نظیر زردهای سرخ که بیست بار تجدید چاپ شد و کتاب بهار پراگ ،کودتای های آمریکای لاتین پرداخت و در دوره دانشجویی کتاب قدرت اثر برتراندراسل فیلسوف و ریاضیدان شهیر انگلیسی را ترجمه کرد.
کتاب های آن سوی فراموشی ، سراب آرمان ها ، سال های خاکستری ،خاطره های ماندگار ،یادداشت های پراکنده و آروزهای بربادرفته از جمله نوشته های او پس از انقلاب اسلامی هستند.
دکتر هوشنگ منتصری در سال 1394در آستانه 92سالگی چشم از جهان فرو بست.
شجاع الدین طایفه روزنامه نگار و نویسنده لاهیجانی و ویراستار یک جلد کتاب او در این مراسم در باره شخصیت و جایگاه علمی دکتر هوشنگ منتصری چنین گفت: دکتر هوشنگ منتصری بیش از 20تالیف در زمینه های تخصصی ریاضی دارد که کتاب زردهای سرخ او در زمان گذشته عبور از خط قرمز تلقی می شد.
وی افزود :او در زمینه های علم و اندیشه و فرزانگی از نادره های زمان خود بود یا بهتر بگویم در زندگی استاد، رازی بود که حاکی از خدمت ، پای بندی و استواری به کشور در شرایط بحرانی و هوشمندی کم نظیرش در صحنه های خطیر است و استواری که مبتنی بر خردگرایی و هوشمندی بود.
وی یادآورشد:او انسانی چندبعدی و پیچیده و به گونه ای جمع اضداد محسوب می شد و در عین سرشاری از روحیه ای عاطفی و از عزم عقلایی و اندیشه گرا برخوردار بود و منتصری را می توان مانند دیگر همشهری کم نظیرش دکتر ابوالحسن ضیاء ظریفی مرد بحرانها دانست .
هوشنگ منتصری در سال 1394 در آستانه 92 سالگی چشم از جهان فروبست.
از دیگر جلوه های این مراسم تقدیر از دکتر حسن قره گوزلو نویسنده کتاب تغذیه و راهنمای زندگی بود که به عنوان گیاه شناس و با 97 سال سن در جلسه حضور داشت . از جمله سرفصل های این کتاب تامین سلامتی و طول عمر، پرورش اعصاب و مغز، پرورش قوای دماغی، اخلاقی و درونی و روحی است که در بخش دیگر این مراسم توسط خود نویسنده معرفی شد.
دکتر حسن قره گوزلو نویسنده کتاب تغذیه و راهنمای زندگی با وجود کهولت سن ایستاده سخن می گفت.
وی اظهارداشت: تاکنون مریض نشده ام و هیچ دارویی حتی یک قرص مصرف نکرده ام و نگاهم همواره به آسمان و لطف خدا بوده است .
وی افزود: از دنیا چیزی ندارم و از کسی پاداشی نمی خواهم زیرا حافظه ی من به من لطف دارد، فقط باید احساس کنم که مفید واقع شوم و زندگی و وجود من برای جامعه ام مفیدباشد .
بانی این مراسم مدیر انتشارات شادمان در باره این مراسم گفت:این مراسم از سوی انتشارات شادمان لاهیجان که ناشرکتاب نویسنده های بومی است با برنامه ریزی قبلی و با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد تا از زنده یاد دکتر هوشنگ منتصری بخاطرکتاب هایش و نوشتن کتاب های علمی برای دانش آموزان و دانشجویان تجلیل شود.
آناهیتا علی نیا اظهار داشت :این انتشارات تاکنون حدود 80عنوان کتاب چاپ کرده است که از جمله آنها دیلمان در گذرتاریخ ،شهر من لاهیجان ، زنان اسطوره ای یونان ،ایران و روم و برخی دیگر از آثار نویسندگان لاهیجانی می باشند .
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.