به گزارش خبرنگار ایرنا حسین چراغی عصر سه شنبه در بازدید از بندر آستارا در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت به وسیله 142 فروند کشتی در بندر آستارا، 87 هزار و 288 تن کالا صادر و 45 هزار و 206 تن کالا وارد شده است.
وی افزود: تعداد کشتی های پهلو گرفته و صادرات کالا در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب حدود پنج و 97 درصد افزایش و واردات کالا 43 درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: نزدیکی بندر آستارا به کشورهای آسیای میانه از مزایای این واحد بندری است و با ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان با سرمایه گذاری بخش خصوصی، امکان تحول بزرگ در توسعه اقتصادی دو کشور وجود دارد.
چراغی گفت: انواع چوب، تخته ام دی اف، کربنات کلسیم، سیمان، کاشی و سرامیک، گچ ساختمانی، رول و شمش آهن، پلی اتیلن و سنگ گرانیت مهمترین کالاهای جابجا شده در این بندر است.
بندر چند منظوره آستارا با 60 هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های 2 هزار و 500 تنی طراحی شده است و بعد از تکمیل، یک میلیون و 500 هزار تن از ظرفیت آن با یک اسکله به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی و 2 میلیون تن به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت و ظرفیت پذیرش همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی را خواهد داشت.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.