به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهرخ یوسف زاده چابک روز چهارشنبه در اولین همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران (چالش ها و فرصت ها) در رشت افزود: زمانی که بحث پژوهش در پزشکی مطرح می شود، استانداردهای مورد نظر در برخورد پزشک با بیمار (آزمودنی) بسیار سختگیرانه تر از درمان است.
وی با بیان این که حفظ کرامت انسانی و شأن بیمار همواره در پژوهش باید مورد توجه باشد، اظهار داشت: اصولی همچون حفظ حریم خصوصی و رازداری، دارای ریشه در شرع مقدس اسلام است و این اصول در کدهای اخلاق در پژوهش نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش برخورداری از ذهن خلاق را لازمه هر تحقیق دانست و اظهار داشت: در دانشگاه ها این مهم را محدود می کنیم و با جزوه خوانی ذهن دانشجو را از خلاقیت باز می داریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گسترش تفکر علمی را رسالت معاونان پژوهشی دانست و خاطر نشان کرد: تفکر علمی، ریز و دقیق می شود و هر قدر جزئی تر بنگریم، علمی تر است.
اولین همایش همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران (چالش ها و فرصت ها) روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در رشت گشایش یافت.
این همایش، به همراه بخش دانشجویی و با شعار پژوهش اخلاق محور در خدمت توسعه پایدار به صورت همزمان با گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گشایش یافته است.
موازین کشوری و جهانی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی، اخلاق در مدیریت کلان پژوهشی و تخصیص منابع، اخلاق در انتشار آثار پژوهشی، رضایت آگاهانه، حریم خصوصی و راز داری در انجام پژوهش های پزشکی، جنبه های اخلاقی ارزشیابی پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و اخلاق در توسعه فناوری سلامت، پژوهش در گروه های آسیب پذیر و بررسی هزینه - فایده در پژوهش های پزشکی از جمله محورهای این همایش است.
این همایش ملی تا فردا (پنجشنبه) در رشت ادامه دارد.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.