مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل روز چهارشنبه در این باره به ایرنا گفت: 10 هکتار از اراضی کشاورزی 32 روستای دیلمان و پیرکوه این شهرستان زیر کشت زعفران است.
بهزاد کوهستانی با اشاره به اینکه اکنون زمان برداشت زعفران است، افزود :پیش بینی می شود از این 10 هکتار، حدود 16 کیلوگرم زعفران خالص استحصال شود.
وی ارزش اقتصادی این مقدار زعفران برداشت شده در سال زراعی 97 را 2 میلیارد و 560 میلیون ریال ذکر و اضافه کرد: جهاد کشاورزی به منظور ترغیب کشاورزان به کشت زعفران، علاوه بر برگزاری کلاس های ترویج کشت زعفران در منطقه پیرکوه و دیلمان، با صدور نامه به آنها و معرفی آنان برای خرید و واردات پیاز زعفران از منطقه خراسان اقدام کرده است.
به گفته کوهستانی ، برای سال زراعی 98 حدود 12 هکتار زیر کشت پیاز زعفران رفته است که هر هکتار پیش بینی می شود حدود هفت تا 10 تن پیاز زعفران نیاز داشته باشد و با توجه به آنکه درآمد حاصل از کشت زعفران نسبت به گندم و جو بعنوان کشت سنتی دیلمان بالاتر است، به کشاورزان منطقه توصیه می شود زعفران نیز کشت کنند.
وی در مورد شرایط نگه داری زعفران هم گفت: چون گیاه نیاز به آبیاری کم دارد سعی می شود در اراضی کنار منازل به مساحت 100 تا 200 متر کاشته شود تا امکان آبیاری و مراقبت بهتر از دست جوندگان وجود داشته باشد ضمن آنکه زعفران تولید شده به لحاظ رنگ، طعم و عطر مورد تایید آزمایشگاه‌های تخصصی زعفران خراسان جنوبی قرار گرفته و درجه ممتاز کسب کرده است.
امکان برداشت محصول زعفران یک سال پس از کاشت پیاز وجود دارد و کشاورزان در نقاط مناسب می‌توانند در ماه‌های شهریور و مهر، اقدام به کشت پیاز زعفران و در ماه آبان اقدام به برداشت کنند.
از آنجا که گیلان به تازگی به جمع استان‌های زعفران کار پیوسته؛ آمار مشخصی از وسعت زمین‌های دارای قابلیت کشت این گیاه در دست نیست اما تحقیقات میدانی نشان می‌دهد حدود 20 درصد از اراضی کم‌بازده بالادست در شهرستان‌های رودسر، سیاهکل، رودبار و املش برای تولید زعفران مناسب است.
کارشناسان جهاد کشاورزی گیلان با توجه به شباهت آب و هوایی منطقه دیلمان شهرستان سیاهکل با منطقه نیمه خشک خراسان، به فکر کشت زعفران در این منطقه افتادند. سال 86 گروهی از کارشناسان کشاورزی گیلان به خراسان رفته و مراحل کاشت تا برداشت محصول زعفران را مشاهده کرده و آموختند.
پیاز زعفران برای نخستین بار سال 87 توسط جهاد کشاورزی گیلان از خراسان برای کشت در دیلمان و پیرکوه آورده و در 32 روستا به طور آزمایشی در سطح 200 مترمربع و با آموزش و نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی کشت شد.
شهرستان سیاهکل با دو بخش مرکزی و دیلمان، در 55 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.