آمریکا تا دیروز به اجماع جهانی برای به صفر رساندن فروش نفت ایران امیدوار بود اما اکنون نه تنها محقق نشدن این رویا به دنیا ثابت شده، بلکه حتی کاهش قابل توجه میزان عرضه نفت ایران نیز به علت ناتوانی رقبای نفتی در جبران کسری آن و تبعات ناشی از احتمال افزایش قیمت دلار در بازار جهانی، غیرقابل امکان است.
واکنش کشورهای عضو برجام به پشت پا زدن آمریکا به آن معاهده بین المللی، زنگ خطری به آن کشور برای خودداری از تصمیم های عجولانه و اقدام های غیرعقلایی بود اما از اصرار و ایستادگی اعضای برجام بر اجرای مفاد قانونی آن و همگرایی آنها در دور زدن آمریکا و همراهی با جمهوری اسلامی ایران درس عبرت نگرفت.
سنگ بزرگ آمریکا یعنی تشدید تحریم ها در چهارم نوامبر برابر با 13 آبان نیز موج جدیدی در اقیانوس جهان و منطقه ایجاد نکرد و هیبت و هیمنه دشمن، زبون تر از گذشته در زیر پای ملت بزرگ ایران لگدمال شد و اکنون اذعان کشورهای صنعتی و اقتصادی بزرگ نظیر چین و ژاپن به ضرورت ارتباط با ایران، همراهی همسایگان و تلاش اتحادیه اروپا به ایجاد ساز و کاری برای تداوم تجارت جهانی با کشورمان، به محبوبیت سیاسی ایران و انزوای آمریکا در جهان سبب شده است.
ترامپ باید این حقیقت مسلم را بپذیرد که روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای جهان از معادلات سده ها و حتی دهه های گذشته تبعیت نمی کند و جهان از حالت تک یا دوقطبی خارج شده است و گوش هیچ قدرت مستقلی، پذیرای حرف زور هیچ فرد یا دولت مستبدی نیست.
اگرچه فشارهای اقتصادی باعث تعطیلی برخی شرکت های تجاری خارجی در ایران شده و زیان های اقتصادی تحریم ها به خصوص بر بخش خصوصی و مردم، غیرقابل انکار است اما دشمن با این حربه به هدف خود نزدیک تر نیز نشده و در دستیابی به مقاصد جهانی خود، ناکام مانده و خواب محاصره کامل اقتصادی ایران تعبیر نشده است.
از سوی دیگر نفت، تنها عامل وابستگی اقتصاد جهان و منطقه به ایران نیست بلکه صرف نظر از تاثیر سیاسی کشورمان، موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی جمهوری اسلامی ایران در اوراسیا و نیاز کشورهای منطقه به حمل و نقل کالا از کریدور شمال - جنوب ایران را به محور اقتصادی منطقه تبدیل کرده است.
از آنجایی که هیچ کشوری را نمی توان به چشم پوشی از منافع خود وادار کرد، قطع روابط کشورهای دور و نزدیک با ایران غیرممکن است و ممالک مختلفی برای پر کردن جای خالی شرکت ها و کشورهای اروپایی در تجارت با ایران اعلام آمادگی می کنند و تدبیر و تلاش مسئولان جهت جایگزینی منابع مالی دیگر نظیر مالیات به جای نفت، پاشنه آشیل ایران یعنی وابستگی اقتصادی به نفت را برای همیشه علاج خواهد کرد.
*خبرنگار ایرنا
7124/1772

انتهای پیام /*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.