مسئولیت ها در حوزه های مختلف فرصتی بری خدمت رسانی به مردم هستند و هر کس که به عنوان نماینده مردم از سوی آنان انتخاب می شود؛ بایستی امانتدار خوبی بوده و از فرصت هایی که به دست آورده، برای خدمت بهره گیرد.
شوراهای اسلامی نماد وحدت و مشارکت مردم هستند؛ آحاد شهروندان با شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی نمایندگانی را به عنوان اعضای شورا انتخاب می کنند و امور مربوط به شهر یا روستا را به آنان می سپارند؛ منتخبان که با رای مردم برگزیده می شوند، وظایفی دارند و بایستی قدردان اعتماد مردم باشند ولی در این میان؛ شاید یکی از مهمترین وظایف شوراها انتخاب شهردار باشد.
شهرداری، سازمان محلی است که طبق اصل عدم تمرکز اداری و به‌ منظور اداره امور محلی از قبیل عمران و آبادی، بهداشت شهر و رفاه ساکنان آن تاسیس شده و اجرای تصمیمات شورای شهر به عهده شهرداری است که در راس آن شهردار قرار دارد؛ شهردار به نوعی مجری تصمیمات شورای شهر است و به ‌وسیله اعضای شورا انتخاب و در صورت تشکیل نشدن شورا، توسط وزیر کشور تعیین می شود.
کلانشهر رشت با حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت که در طول روز به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد، مدتی است که از وجود شهردار محروم مانده و با سرپرست اداره می شود.
مسعود نصرتی قزوینی نژاد آخرین شهردار کلانشهر رشت که با انتخاب اعضای شورای دوره پنجم، با شعار رشت به سوی شکوفایی به عنوان شصت و پنجمین شهردار سکان مدیریت شهری رشت را به دست گرفته بود؛ سی ام تیرماه سال جاری پس از 10 ماه، استعفایش را به رئیس شورا تقدیم کرد.
گذشت مدت زمانی قابل توجه از انتخاب نشدن شهردار برای رشت، موجب طرح گلایه هایی از سوی نماینده ولی فقیه در گیلان شد و آیت الله فلاحتی در خطبه های نماز جمعه رشت گفت: رشت مدتیست بدون شهردار است که دیگر قابل تحمل نیست؛ شهر بدون شهردار بر اساس چه مبنایی پیش می رود؟ مردم در رشت اعضای شورای اسلامی این کلانشهر را انتخاب کردند و منتظر انتخاب شهردار هستند بنابراین گزینش شهردار نباید به تاخیر بیافتد.
پس از مدتی در جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر رشت در شانزدهم مهرماه امسال، شش نامزد از سوی اعضای شورا برای معرفی برنامه هایشان انتخاب شدند؛ مسعود موسوی، حامد عبداللهی، رضا ساغری، علی مبصر، سینا مقدادی و بهزاد نیک فهم. اگرچه اعلام شد که در جلسه چهارشنبه 18 مهرماه، شهردار رشت برگزیده خواهد شد ولی این ماراتن ، هنوز به خط پایان نرسیده و رشت، همچنان سرپرست دارد.
شاید یکی از دلایل این مسئله، ترک صحن شورا از سوی شماری از اعضا باشد موضوعی که امیرحسین علوی رئیس شورا در این ارتباط گفت: در تماس با اعضای شورا که جلسه را ترک کرده اند، در زمان حاضر تمایلی برای حضور وجود ندارد، این تمایل عدم حضور ممکن است به دلیل خستگی یا هر دلیل دیگری باشد.
در شصتمین جلسه شورا که اول آبان ماه جاری برگزار و انتخاب شهردار یکی از دستورات این جلسه بود، بعد از بررسی طرح ها و لوایح و نیز ارائه برنامه از سوی یکی از نامزدهای معرفی شده برای تصدی شهرداری، بار دیگر صحن شورا شاهد خروج سه نفر از اعضا و به تأخیر افتادن انتخاب شهردار بود و این گردونه، همچنان می چرخد.

** تأخیر در انتخاب شهردار، تداوم وضعیت بلاتکلیفی در رشت
فعال فرهنگی و اجتماعی شهر رشت روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، نداشتن شهردار را قدم اول برای تشدید بحران ها در شهرداری رشت خواند و با بیان اینکه در مجموعه شهر به عنوان شهردار و شورا می توان دو نوع فعالیت انجام داد، افزود: بخشی از این فعالیت ها اساسی و زیربنایی و بخشی دیگر تبلیغاتی و روبنایی است.
سروش اکبرزاده ادامه داد: طی یک دهه اخیر، فعالیت های زیربنایی از جمله بازکردن خیابان ها و احداث پارک ها در کلانشهر رشت را ندیده ام و به طور عمده فعالیت های تبلیغاتی شامل کاشی کردن خیابان مرکز شهر و یا میله گذاشتن در خیابان امام خمینی (ه) بوده است.
وی خاطر نشان کرد: برای انجام فعالیت های اساسی در شهرداری اگر بخواهیم در گیر مسایل شعاری و تبلیغاتی نشویم، بایستی دو مولفه شامل پول و مهمتر از آن برنامه داشته باشیم که شهرداری رشت فاقد هر دوست.
به گفته اکبرزاده، برنامه و دورنما در شهرداری رشت وجود ندارد؛ اینکه طی 10 و 20 سال آینده قرار است چه اتفاقی در این کلانشهر بیفتند، مشاهده نمی کنیم و اگر برنامه ای وجود دارد، درگیری ها از شهرداری به گوش می رسد که اعلام نمی شود.
وی تصریح کرد: شاید برای برداشتن قدم اصلی کسب درآمد و بهره مندی از برنامه ، وجود ثبات مدیریتی در شهرداری است؛ این وضعیت که ما حتی شهردار رشت را درست انتخاب نکنیم و یا انتخابش را به تاخیر بیندازیم، یعنی تداوم وضعیت بلاتکلیفی در این کلانشهر و این وضعیت، نه به صلاح شهروندان و نه به صلاح اعضای شورا که از مردم رای گرفته اند، نیست.
اکبرزاده با بیان اینکه برای فائق شدن بر مشکل بدهی های شهرداری نیازمند مدیر و ثبات مدیریت در کلانشهر رشت هستیم، خاطرنشان کرد: انتخاب شهردار نیز بایستی، گزینشی درست و مبتنی بر ملاک هایی و نیز بر اساس ضوابط (نه روابط) باشد.
وی با تاکید بر اینکه شهردار برای شهردار شدن نباید آن را فرصت و امتیازی برای خود تلقی کند، افزود: شهردار باید با انتخاب شدن بار سنگین مسئولیت را بر دوش خود احساس کند، این مسئولیت برای او پلی برای انتخابات مجلس و سایر ارتقاء ها نباشد بلکه آن را فرصتی برای خدمت به مردم بداند.

** انتخاب نشدن شهردار، موجب تعطیلی مسائل شهری می شود
استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز در گفت وگو با ایرنا، بر ضرورت عمل به وظایف از سوی شوراهای اسلامی تاکید و اظهار کرد: در قانون، وظایف شوراها به خوبی بیان شده که از جمله آنها، انتخاب شهردار است و عمل نشدن به این وظیفه خطیر، موجب تعطیلی بسیاری از مسایل شهری که مردم با آنها سر و کار دارند، می شود.
رضا حسن پور ادامه داد: انتخاب نشدن شهردار در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت موجب می شود که مسایل و مشکلات گوناگون گریبانگیر مدیریت شهری و شهروندان شود و نیازهای ساکنان شهری در بخش هایی از جمله عمرانی، خدماتی و ... برآورده نشود.
وی اضافه کرد: نهاد مدیریت شهری شامل شورا و شهرداری، وظایفی در بخش های مختلف از جمله اداری، اجرایی، نظارتی، برنامه ریزی و سازماندهی دارند که اگر این وظایف ذیل موضوعات سیاسی قرار گیرد، تهدیداتی گریبانگیر آن مدیریت می شود.
حسن پور با تاکید بر لزوم تجدیدنظر در قانون انتخاب شوراها و اعضای آن و نیز بازتعیین وظایف و تشکیلات آن درباره انتخاب شهردار در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بالای 200 یا 300 هزار نفر بیان داشت: برای انتخاب شهردار پیشنهادم این است که در سطح جامعه محلی، ابتدا افرادی را انتخاب کنند و برنامه های آنان را بشنوند و در سطح بالا ، جامعه نخبگان برنامه های نامزدها را با مسایل و مشکلات شهری بسنجد و در نهایت بهترین فرد را برگزینند.
به گزارش ایرنا مردم کلانشهر رشت در انتظار برگزاری شصت و یکمین جلسه شورا و انتخاب شهردار هستند؛ آیا سکاندار مدیریت شهری در این جلسه انتخاب و معرفی می شود؟
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.