به گزارش خبرنگار ایرنا، امید علی پارسا روز پنجشنبه در چهارمین همایش روز ملی آمار و برنامه ریزی در تالار حکمت دانشگاه گیلان، با بیان اینکه بانک مرکزی بطور موازی با مرکز آمار ایران آمار ارائه می دهد، افزود: نتیجه این موازی‌کاری اتلاف منابع و تخریب سرمایه های اجتماعی است.
وی بهترین سرمایه‌گذاری را تولید آمار با کیفیت خواند و گفت: امروز فقط 55 درصد آمار مورد نیاز مقامات کشوری و حداکثر 35 درصد آمار مورد نیاز استانداران و مقامات استانی و کمتر از 15 درصد آمار مورد نیاز فرمانداران را تولید می‌کنیم.
پارسا طرح این مطلب که برای ارائه کیفیت بهتر باید دو مرکز آمار داشته باشیم را اشتباه دانست و افزود: این موضوع در دنیا خلاف خرد جمعی است.
وی با قدردانی از مردم برای همکاری های صادقانه در آمار گیری ها گفت: در سرشماری سال 95 ، 48 درصد آمارگیری اینترنتی بود که این رکوردی در دنیا محسوب می‌شود اما این سرشماری اینترنتی مدرن نیست.
به گفته رئیس مرکز آمار ایران ، بر اساس قانون آمار کشور تمامی دستگاه‌ها باید آمارشان را در اختیار مرکز آمار قرار دهند اما با وجود تاکید رئیس جمهوری، استقرار ثبت مبنا خیلی کند پیش می‌رود.
وی بروکرات بودن و محافظه کاری برخی مدیران را یکی از علت‌های مهم در عملی نشدن این امر دانست و گفت : باید دستگاه‌ها آمار را چه محرمانه و چه غیر محرمانه در اختیار مرکز آمار قرار دهند و بر اساس قانون این آمار، در اختیار هیچ دستگاهی قرار نمی‌گیرد.
وی یکی از راه های اصلاح امور را دیده شدن مشکلات دانست و افزود: شک و تردید افکنی در آمارهای رسمی کشور، تخریب سرمایه‌های اجتماعی، ظلم به نظام و به بخشی از سالم‌ترین دست اندرکاران و کسانی است که به صحیح ترین و واقعی ترین روش اطلاعات آماری را از سطح زندگی مردم جمع می کنند.
پارسا شبهه افکنی در مورد آمار ارائه شده را آب به آسیاب دشمن ریختن دانست و افزود: یکی از ریشه های این مسئله، ناآگاهی به مفاهیم و کاربردهای آماری است و باید دانشگاه ها و رسانه‌ها برای ارتقاء سواد آماری فرهنگ سازی کنند.
وی با تصریح اینکه برای محاسبه تورم باید میانگین آن طی 12 ماه اخیر مقایسه شود، خاطرنشان کرد: برای ارزیابی عملکرد دولت، باید از تورم نقطه به نقطه پرهیز و معدل یک سال با سال دیگر سنجیده شود.
به گفته پارسا، افزایش قیمت در گیلان برای خوراکی ها 47 درصد و برای خشکبار 75 درصد و برای برخی کالاها همچون رب گوجه فرنگی بیش از صد درصد بود اما تلفیق همه اینها با کالاها و خدماتی که رشد نداشته و یا رشد اندک داشته، عدد 32 و هشت دهم درصد را حاصل می کند.
وی قسم نامه مرکز آمار را همطراز با قسم نامه پزشکان و نیروهای مسلح دانست و اطمینان داد که اعداد و آمار صحیحی از سوی این مرکز ارائه می شود که قابل اعتماد است.
در چهارمین همایش استانی آمار و برنامه ریزی که با حضور رئیس مرکز آمار ایران در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، رابطان آماری دستگاه های اجرایی و دانشجویان نیز حضور داشتند.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.