محبعلی رنج ور روز دوشنبه در گفت و گو اختصاصی با ایرنا با تاکید بر اینکه برای تامین آب شرب روستاها از آب های سطحی استفاده نمی کنیم، افزود: منابع تامین آب شرب در حوزه روستایی استان آب های زیرسطحی، چاه ها و در مناطق جنوبی که به طور عمده کوهستانی هستند، چشمه هاست.
وی با بیان اینکه چشمه های استان فلزات سنگین و املاح ندارند، ادامه داد: کیفیت آب چشمه های استان در حوزه روستایی بویژه در مناطق جنوبی همچون رودبار ، اشکورات و دیلمان به گونه ای است که آب های معدنی از آنها تهیه می شود و کیفیت بسیار خوبی هم دارند.
به گفته مدیرعامل آبفار گیلان، در بعضی نقاط جلگه در آب چاه ها آهن و منگنز داریم اما این موضوع هیچ ارتباطی با فلزات سنگین ندارد ضمن اینکه برای اطمینان از سلامت آب شرب روستاییان، بطور مستمر پایش و کنترل آب شرب با همکاری مرکز نظارت بهداشت انجام می شود.
وی تصریح کرد: در برخی نقاط سختی آب داریم اما تاکنون گزارش محرمانه و غیرمحرمانه ای مبنی بر حتی نمونه ای از وجود فلزات سنگین در آب های حوزه روستایی نداشته ایم و اگر در حوزه تامین آب شرب روستایی نمونه ای از وجود فلزات سنگین به ما گزارش شود، بلافاصله آن را از مدار تامین آب خارج و منابع جایگزین تعریف می کنیم.
رنج ور ادامه داد: البته تاکنون آزمایش های سنجش اندازه گیری فلزات سنگین در آب در آزمایشگاه های خارج از استان شامل دانشگاه تهران و دانشگاه کرج انجام می شده اما سال گذشته از محل اعتبارات ملی دستگاه مرتبط (دستگاه آی سی پی (ICP) ) بمنظور سنجش فلزات سنگین آب شرب روستاییان به مبلغ یک میلیارد تومان خریداری شده که در ماه های آینده راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: این دستگاه برای نخستین بار در حوزه آب و فاضلاب روستایی کشور در گیلان راه اندازی می شود که در نوع خود منحصر بفرد است و ظرفیت خوبی نه تنها برای اندازه گیری فلزات سنگین آب های استان بلکه برای استان های دیگر نیز محسوب می شود.
استان گیلان دو میلیون و 530 هزار و 696 نفر جمعیت دارد که از این تعداد، 927 هزار و 660 نفر شامل 313 هزار و 957 خانوار در مناطق روستایی ساکن هستند.
به گزارش ایرنا، آب شرب حدود یک هزار و 800 روستای گیلان با جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر از حدود 600 دهنه چشمه و نزدیک به 400 حلقه چاه تامین می شود.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.