به گزارش خبرنگار ایرنا یونس رنجکش روز شنبه در جلسه کمیته تخصیص آب در فرمانداری آستارا گفت: لایروبی رودخانه ها و آب بندان ها، تجهیز خطوط انتقال آب روستایی و رفع مشکل فاضلاب باید مورد توجه دستگاه های متولی قرار گیرد.
وی افزود: فرسودگی شبکه های آبرسانی از مشکلات موجود در حوزه آب روستایی است و همه ساله در ماه های تیر و مرداد فشار آب کاهش می یابد و بخش عمده‌ای از آب روستاهای آستارا از طریق منابع آب شهری تامین می‌شود.
وی بیان کرد: منابع تولید آب در آستارا محدود است و شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان باید نگاه ویژه ای به این شهرستان داشته باشد.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: زیرساخت های طرح سد لاستیکی آستارا آماده نیست و تسریع عملیات اجرایی آن، نیازمند هم افزایی دستگاه های متولی و تامین اعتبار لازم است.
ولی داداشی افزود: طرح سد لاستیکی با ظرفیت ذخیره یک میلیون و 500 هزار متر مکعب، قابلیت آبرسانی به 15 روستای آستارا را دارد اما زیرساخت های آن از طرف دستگاه های متولی نظیر شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان فراهم نشده است.
وی بیان کرد: تصفیه خانه طرح سد لاستیکی باید توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی مطالعه شود و تکمیل این طرح، نیازمند 100 میلیارد ریال اعتبار است.
وی ادامه داد: خطوط و شبکه انتقال آب سد لاستکی راه اندازی نشده و اگر این طرح ظرف یک سال آینده به اتمام نرسد، با مشکلات زیادی در حوزه آب شرب و کشاورزی مواجه خواهیم شد.
داداشی گفت: ساخت دومین سد لاستیکی آستارا بر رودخانه چلوند نیز پیگیری می شود و با تحقق آن، آب مورد نیاز 40 سال آینده این شهرستان تامین خواهد شد.
او با اشاره به اینکه مدیران آب استان باید مشکلات آب و فاضلاب آستارا را به جهت موقعیت مرزی و گردشگری آن جدی بگیرند، افزود: طی روزهای گذشته 60 میلیارد ریال اعتبار برای طرح فاضلاب شهری آستارا تصویب شد و برای تسریع ساماندهی فاضلاب نیز، در روزهای آینده 500 میلیارد ریال دیگر نیز تصویب خواهد شد.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روستای ویرمونی با جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر آب سالم و قابل مصرف ندارد و شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان باید برای رفع این مشکل، به بهسازی خطوط انتقال و راه اندازی چاه های جدید اقدام کند.
شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در 2 بخش و 62 روستا در غرب استان گیلان قرار دارد و هشت هزار و 478 مشترک روستایی و 23 هزار مشترک شهری آن از آب سالم برخوردارند.
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.