همانطوری که قانون گزار مشخص نموده است یکی از وظایف نمایندگان شورای شهر انتخاب شهردار برای اداره و مدیریت شهرداری است و قطعا انتخاب درست و شایسته منجر به اداره بهتر شهر خواهد شد هرچند با انتخاب شهردار کار نمایندگان پارلمان شهری تمام نمی‌شود بلکه تازه شروع کار و نظارت بر عملکرد شهردار منتخب می باشد.
شورای پنجم شهر رشت در اولین سال فعالیتشان پس از مطرح شدن اسامی و افراد مختلف از جریانات مختلف سیاسی با اکثریت آراء به انتخاب شهردار سابق قزوین تن دادند و اگر منصفانه قضاوت کنیم انتخاب شایسته ای در آن مقطع بود و عملکرد دکتر نصرتی هم در این مدت یکسال و اندی رضایت بخش بود اما با استعفای ایشان دوباره باید پروسه انتخاب شهردار از نو شروع شود و یقینا اعضای محترم شورای شهر باید با دقت و وسواس بیشتری دست به انتخاب بزنند چون شهرداری رشت با چالش های زیادی مواجه است و قطعا باید فردی سکاندار مدیریت شهری باشد که مرد مدیریت بحران ها و چالش ها باشد هرچند متاسفانه وجود این چالش ها و تنگناها میراث دوره های قبل بوده است که برای شهروندان فهیم و فرهیخته رشتی به ارث مانده است و برخی از اعضای محترم شورای شهر که در دوره های قبل نیز در پارلمان شهری حضور داشتند، بی تاثیر در ایجاد این چالش ها نبوده اند که نمونه هایی از این بی برنامگی یا برنامه های بدون کارشناسی مانند انحراف بودجه با شدت بیشتر در اجرای پیاده راه فرهنگی و موضوع بی آرتی و ... ازین قبیل می باشد که موجب رنجش خاطر شهروندان گردید.
بهرحال شهروندان انتظار دارند که شورانشینان این بار انتخاب شایسته ای فارغ از تمامی مسایل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشند؛ انتخابی که موجب شیرینی کام شهروندان گردد.
شهرداری یک نهاد بسیار تاثیرگذار در اداره شهر است وظیفه آن تنها یک وظیفه خدماتی و عمرانی نیست بلکه شهرداری یک نهاد اثرگذار است که تمامی فرایندها و تعاملات اجتماعی یک شهر را در برمی گیرد. نمایندگان پارلمان شهری رشت باید شهرداری انتخاب نمایند که دارای شاخصه های مانند دانایی، آگاهی، هوشمندی، توانایی داشتن قابلیت تخصص تعهد و نگاه درست به مشکلات باشد.
درگذشته اگر افراد کوچک پست شهرداری را برعهده داشتند؛ تعریف شهرداری استانداردهای آن فرق میکرد و افرادی که قابلیت شهردار شدن را دارند این پست را برعهده می گیرند.
مدیریت شهرداری یک مدیریت خاص متفاوت و پیچیده و چندبعدی می باشد و شهردار باید تعاملات اجتماعی با بخش های جامعه را بداند، با مبانی ایدئولوژی و اداری آشنا باشد و مولفه های اقتصادی را هم رعایت کند.
شهرداری چون از اعتبارات دولتی به طور مستقیم بهره مند نمی باشد و بخش زیادی از بودجه شهرداری ازطریق کمک های مردم حاصل می‌شود لذا شهردار منتخب باید افکار اقتصادی داشته باشد تا بتوان با دستگاه های اجرایی تعامل و ارتباط دوسویه ایجاد نماید.
کلانشهر رشت به شهرداری هوشمند و با دانش که قادر باشد که عوامل مختلف و تاثیرگذار را برای مشارکت در توسعه و آبادانی شهر جذب کند نیازمند است . شهرداری که توانمند در جذب سرمایه گذاری است.
رشتوندان شهرداری موفق و شایسته را از شورای شهر که منتخب شهروندان است، مطالبه می نمایند شهرداری که بتواند شهری شاداب و بانشاط با مبلمان شهری استاندارد و در خور شهروندان فهیم رشتی ایجاد نماید.
موفقیت شهردار و مدیریت شهری مرهون یک سری مطالعات دقیق ودرک صحیح از وضعیت و واقیعات موجود و با بکارگیری تفکرات سیستمی و متناسب با ساختارهای اجتماعی و فرهنگی شهرها می باشد و مهمترین پارامتر موفقیت آنان در توجه به خرد جمعی و استفاده از نظرات متخصصان حوزه شهری و پرهیز از نظرات شخصی و حب و بغض های سیاسی و اجتماعی است.
بهرحال مردم فهیم و فرهیخته کلانشهر رشت و کنشگران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تمامی حرکات نظرات و رفتارهای منتخبین شورای پنجم را در انتخاب شهردار رصد خواهند کرد و قطعا هیچ اشتباهی چه عمدی و چه سهوی از نمایندگان پارلمان محلی را نه می بخشند و نه فراموش خواهند کرد؛ چون شهرباران های نقره ای دیگر رمقی برای تصمیمات اشتباه در حوزه مدیریت شهری ندارد.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.