رضا علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با تأکید بر اینکه برای صدور مجوز مرمت بنا، معرفی ناظر پروژه مورد تایید میراث و انتقال اسناد مشروطه گیلان و تجهیز موزه شهر همکاری لازم با شهرداری رشت انجام می شود، افزود: تاکنون چند جلسه در زمینه موزه مشروطه و موزه منطقه ای گیلان برگزار شده و این موضوع رسانه ای شده لذا شهروندان انتظار اجرایی شدن آن را دارند .
وی اظهار داشت: بناهایی چون بنای حاج میرزا خلیل آقا رفیع یا عمارت زین العابدین اخوان - خانه نخستین شهردار رشت - سند اصالت و شناسنامه استان محسوب می شوند، از سوی دیگر گیلان یکی از شاخص ترین استان های فعال در ارتباط با تاریخ مشروطه بوده لذا پیش تر از این ، می بایست در زمینه ایجاد موزه مشروطه اقدام می شد.
وی ادامه داد: تفاهم نامه نخست که باید بر اساس آن ساختمان شهرداری در تملک میراث قرار گیرد، اصلاح شده و این اداره کل صرفا برای ایجاد موزه منطقه ای به نفع شهر فرصت سازی می کند.
علیزاده با بیان اینکه در زمینه ایجاد موزه مشروطه هم اداره میراث شهرستان رشت و هم سازمان میراث فرهنگی آماده همکاری هستند، افزود: سهم هر دو دستگاه مشخص شده؛ گیلان نقش قابل ملاحظه ای برای به نتیجه رسیدن مشروطه داشته و اگر نتوانیم این موزه را ایجاد کنیم، نقش خود را نادیده گرفته ایم .
وی گفت: اگر از بناهای تاریخی برای موزه استفاده شود، به واقع گام ارزشمندی در حوزه فرهنگ، هنر و تاریخ برداشته شده است.
خانه اولین شهردار رشت حاج میرزا خلیل آقا رفیع یا عمارت زین العابدین اخوان ، خانه ای قدیمی با عمری بیش از یکصدسال و با معماری منحصربفرد در میدان سید کلان یا صیقلان امروزی واقع شده که اکنون بعنوان ساختمان شورای شهر رشت مطرح است.
این خانه در دی ماه سال 1381 در اولین دوره شورای اسلامی رشت، از مالکان وقت خریداری و در اواخر همان سال، کار بازسازی آن توسط مهندس روبرت واهانیان آرشیتکت و مهندس ناظر انجام شد. عملیات بازسازی در اواخر سال 1382 به پایان رسید و هم اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت در این مکان قرار دارد.
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.