به گزارش خبرنگار ایرنا این آئین عصر پنجشنبه با شرکت پرشور و گسترده مشتاقان و عاشقان اهل بیت (ع) و سوگواران حسینی در حرم مطهر سید جلال الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع) برگزار شد؛ در این آیین مذهبی که تلفیقی از نمایش تعزیه است، بعد از اینکه عزاداران حسینی نماز ظهر عاشورا را با شکوه خاصی اقامه می کنند، در میان حزن و اندوه شرکت کنندگان برگزار شد.
در این آیین مذهبی که وقایع عصر روز عاشورا و اسارت خاندان اهل بیت (ع) در آن شبیه سازی شده؛ گوشه هایی از رنج ها ، مشقت ها و مصیبت های فرزندان امام حسین (ع) بعد از شهادت سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفایش به نمایش درمی آمد.
در این نمایش آیینی که با حضور حدود 500 نفر از عوامل برگزار شد خیمه های شبیه سازی شده امام حسین (ع) و دیگر شهیدان کربلا در میان اشک و ماتم سوگواران حسینی به حرکت درآمد و جمعی از عوامل برگزاری در حالی که شبه لباس های اشقیا و یزیدیان را بر تن داشتند، با به دست گرفتن گرزهای آهنی ، خیمه های اهل بیت (ع) و طفلان شبیه سازی شده را همراهی کردند.
گروه سرخ پوشی نیز که اشقیا و یزیدیان را شبیه سازی می کردند، با در دست داشتن مشعل های آتش و نواختن شیپور و طبل جنگ در میان عزاداران حسینی به حرکت در آمده و شقاوت سپاه کفر را در عصر روز عاشورا به نمایش گذاشتند و در ادامه این آیین، خیمه های شبیه سازی شده اهل بیت در حرم مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) مستقر شدند و با اجرای مراسم تعزیه خوانی ، گوشه هایی از ظلم ها و ستم های یزیدیان و همچنین مظلومیت های سالار شهیدان و خاندان اهل بیت (ع) به نمایش درآمد.
خیمه های شبیه سازی اهل بیت (ع) نیز در پایان این آیین سنتی در میان مرثیه خوانی، نوحه خوانی و عزاداری مردم سوگوار به دستور شمر به آتش کشیده شد. پس از آتش زدن خیمه های اهل بیت (ع) ، حمله اشقیاء و یزیدیان به فرزندان سالار شهیدان و کاروان عاشورا بصورت نمادین شبیه سازی و به نمایش درآمد و در پایان این آیین مذهبی، سوگواران حسینی و دوستداران اهل بیت (ع) در حالی که نوای وای حسین (ع) کشته شد را طنین انداز کرده بودند، با حلقه زدن به دور خیمه های در حال سوختن در غم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش به سینه زنی و عزاداری پرداختند.
شهر مذهبی آستانه اشرفیه در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
7287/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.