به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا عشق به امام حسین (ع) کوچک، بزرگ، بازاری و کارگر نمی شناسد انگار این شور قرار است تا ابد در پهنای تمام روشنی ها و خوبی ها نقش ببندد.
شور و حال حسینی (ع) در دهه نخست ماه محرم در آستارا جنس دیگری دارد جنسی به رنگ آبی دریا، به طراوت چشمه های لاتون و به بلندی و سرسبزی ارتفاعات آسپیناس که انگار طعم شیرین این شور و شعور باعث می شود تا بیشتر گردشگران در قالب تکایا و دسته های عزاداری به اتفاق اهالی دیار رنج و برنج در ماه عزا و ماتم عاشقانه زیر لب اسم مبارک یا حسین (ع) را بخوانند.
این روزها از سر هر کوچه که بخواهی رد شوی صدای حسین حسین بچه هیاتی های عاشقی را می شنوی که سینه چاک دلاور مردی ها اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش هستند، اما بازار ساحلی آستارا رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و مغازه های مختلف با نصب پارچه سیاه و پرچم های منقش به نام امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) بر سردر شان، در قالب راسته های مشخص نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
وارد راسته های بازار که می شوی شربت، چای، خرما، شله زرد و آش نذری از جمله احساناتی است که بیشتر از هر خرید و فروشی در این بازار ارزش پیدا کرده اند.
یکی از بازاریان جوان آستارایی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: بازاریان آستارایی همواره با فرا رسیدن ماه محرم در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی عشق و علاقه خود را به اباعبدالله الحسین (ع) نشان می دهند.
رضا شرق اضافه کرد: تکیه گاه و حسینیه ای در جوار بازار ساحلی راه اندازی شده و بازاریان در شب های محرم پس از بستن مغازه های خود در آئین های مخصوص آن مکان شرکت می کنند.
وی بیان کرد: از بدو راه اندازی این بازار، احسان و نذورات مخصوص ماه محرم توسط بازاریان آغاز شده و همه ساله بر شکوه این حرکت فرهنگی افزوده می شود.
سیامک ضاربیان از دیگر بازاریان آستارا در خصوص علاقه بازاریان به اقدامات خیرخواهانه گفت: بسیاری از بازاریان در ایام مختلف سال به خصوص در ماه های محرم و صفر در طرح های اکرام ایتام شرکت می کنند تا جلوه دیگری از احسان و نیکوکاری را با دستگیری از کودکان نیازمند خلق کنند.
وی بیان کرد: عقیده کسبه پیشکسوت این بازار با شرکت در حرکت های خیرخواهانه این است که خداوند به رزق و روزی آنها برکت می دهد و به گفته خودشان، این امر را به معنای واقعی لمس می کنند.
وی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که مسافران بازار ساحلی آستارا با دیدن موج احسان و نذورات در این بازار شگفت زده شده و این اقدام خداپسندانه را تحسین کرده اند.
رئیس اتاق اصناف آستارا نیز گفت: بازار ساحلی آستارا به عنوان مهم ترین مرکز تجاری این شهرستان، در ماه محرم سیاه پوش می شود و بازاریان احترام و ارادت خود را در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) با تعطیلی مغازه های خود به نمایش می گذارند.
حسین ابوالحسنی افزود: بازاریان از دوران انقلاب اسلامی تاکنون در صحنه های مختلف ملی و مذهبی حضوری پررنگ داشته و ثابت کرده اند که نقش بازار فقط در فعالیت های تجاری خلاصه نمی شود.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و حدود پنج هزار واحد تجاری در این شهرستان فعال است.
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.