به گزارش خبرنگار ایرنا قاسم رضائیان رئیس کارگروه توسعه روابط اقتصادی گیلان و ارمنستان روز پنجشنبه در جلسه ای به همین منظور گفت: نشست اقتصادی سفیر ایران در ارمنستان با سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه های دام ، طیور ، دامپروری ، راه و، حوزه آبزیان ، فناوری ، خشکبار و چای در فرمانداری لاهیجان برگزار شده تا راه های گسترش و توسعه سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های گیلان در ارمنستان مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: با توجه به تشکیل کارگروه توسعه روابط اقتصادی بین استان گیلان و جمهوری ارمنستان در سال 95 و سفری که سفیر این کشور و هیات عالی رتبه ارمنستان به گیلان داشتند و در پی بازدیدی که این هیات از امکانات و توانمندی های استان گیلان اعم از دام و طیور ، دامپروری ، راه و حوزه آبزیان و مبلمان شهری با هدایت اتاق بازرگانی استان انجام شد؛ دکتر سجادی سفیرجمهوری اسلامی در ارمنستان به گیلان سفر کرد و پیگیری توسعه روابط و ظرفیت های گیلان را در دستور کار قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیز نشستی با کارگروه توسعه روابط اقتصادی و اتحادیه بازرگانی و صادرکنندگان گیلان در فرمانداری لاهیجان تشکیل شد تا ظرفیت ها و عملکردها مورد بررسی قرار گیرد.
رضائیان اظهار داشت: بزودی طی هماهنگی هایی که با مسوولان جمهوری ارمنستان و سفیر کشورمان انجام گرفته ، نمایشگاهی از توانمندی های اقتصادی گیلان با همکاری بخش خصوصی در ارمنستان برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه پیگیری های اقتصادی با کشور ارمنستان توسط اتقاق بازرگانی گیلان دنبال می شود، یادآور شد: کارخانه بسته بندی چای گیلانی در ارمنستان احداث شده که بزودی این واحد در این کشور راه اندازی خواهد شد.
سرپرست فرمانداری لاهیجان نیز در این نشست گفت: گردشگری در لاهیجان مهم است و بسیاری از مردم کشور ، این شهر را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند و به همین دلیل تسهیل رفت و آمد در این شهرستان مهم است و با اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، تصادفات در سال جاری در این شهرستان 33درصد کاهش یافته و لاهیجان علاوه بر گردشگری به عنوان یک شهرستان کشاورزی و به عنوان قطب کشاورزی استان مطرح است.
امیر جانبازی افزود: از حدود 24هزار هکتار اراضی شالیزاری لاهیجان در 2 هزار و 800هکتار آن طرح تجهیز و نوسازی اجرا شده است.
وی اظهار داشت: طرح کشوری حدنگاری( کاداستر) در 43هزار هکتار و با اعتبار اولیه یک میلیارد ریال در اراضی لاهیجان به عنوان آزمونه درحال اجراست .
به گفته جانبازی، در بخش صنعت نیز این شهرستان با دارابودن 93واحد فعال و دارای پروانه از شهرستان های مهم استان گیلان است و زمینه خوبی برای صادرات ماشین آلات کلوچه سازی و محصولات کیک و کلوچه به کشورهای دیگر دارد .
سرپرست فرمانداری لاهیجان با اشاره به اهمیت صنعتی بودن شهرستان ادامه داد: در سال گذشته حدود 80میلیون دلار محصولات صنعتی از لاهیجان به کشورهای آسیای میانه، پاکستان ، عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر شد.
وی لاهیجان را از لحاظ دانشگاهی و فرهنگی نیز شهرستانی مهم دانست و یادآور شد: در قالب جشنواره ها و فعالیت های فرهنگی و هنری آماده همکاری با ارمنستان هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز گفت: باید از ظرفیت های موجود بخش کشاورزی بین گیلان و ارمنستان استفاده شود که از جمله این ظرفیت ها، گلخانه 500هکتاری گیلان در فضای باز است .
علیرضا شعبانژاد افزود: گیلان پنج درصد گوشت مرغ و 25درصد جوجه کشور را تولید می کند و در تولید کیوی رتبه دوم را داراست و از نظر مرکبات نیز از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود 150هزارتن ظرفیت سردخانه ای در گیلان و صدور مجوز 2 تن بسته بندی در استان و دیگر زیرساخت ها این آمادگی وجود دارد که همکاری با کشورهایی نظیر ارمنستان گسترش یابد و به روابط اقتصادی توسعه داده شود.
سید کاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه گیلان باید با یکی از استان های ارمنستان و سپس کل کشور ارمنستان فعال شود، اظهار داشت: بین ارمنستان و ایران مشترکات زیادی وجود دارد و این کشور از نظر فرهنگی با تاریخ و تمدن ایران عجین شده است.
وی با اشاره به اینکه خواهان محصولات ایرانی در ارمنستان و اوراسیا بسیار زیاد است ولی هنوز سرمایه گذاران بخش خصوصی به خوبی ورود نکرده اند، افزود: لغو روادید بین دو کشور در دستور کار قرار دارد و مردم ارمنستان مشتاق ایران هستند و می خواهند ظرفیت های ایران را به کشورشان هدایت کنند.
سجادی یادآور شد: سال گذشته 37 پرواز از ایران به ارمنستان انجام شد و 600 تا 700دانشجو به فراگیری زبان فارسی مشغول هستند.
سفیر ایران در ارمنستان اضافه کرد: پرچم فعالیت های اقتصادی را در سفارت ایران در ارمنستان بالا نگهداشته ایم و همه راه ها به سوی این مهم هدایت شوند و این آمادگی وجود دارد با استفاده از ظرفیت ها و فرصت های دو طرف، روابط استانی توسعه داده شود.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029/ 2077
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.