محمدصادق اسلامی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اهمیت سلامت عزاداران، کنترل عوامل محیطی از جمله آب و غذا در اولویت بحث سلامت ایام محرم و صفر قرار دارد بنابراین به منظور حفظ و ارتقای سلامت جامعه به ویژه عزاداران حسینی هماهنگی و جلب مشارکت، آموزش و اطلاع رسانی و کنترل و بازرسی بهداشت محیطی در دستور کار گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد.
وی اظهار داشت: هماهنگی با ادارات و سازمان های بین بخشی در خصوص کنترل عوامل محیطی از جمله آب، غذا و رعایت موارد بهداشتی در ایام ماه محرم در بخش هماهنگی و جلب مشارکت مردمی و آموزش عمومی با مشارکت آموزش سلامت و روابط عمومی، آموزش مسئولان هیات ها و خادمان تکایا، مساجد و هیات ها، آموزش مسئولان و شاغلان مراکز پخت غذا و نذورات، آموزش خادمان ایستگاه های صلواتی و توزیع نذورات و اطلاع رسانی با مشارکت آموزش سلامت از طریق توزیع پوستر، پمفلت و اعلامیه بهداشت محیطی از موارد مربوط به آموزش و اطلاع رسانی است.
اسلامی کنترل و بازرسی بهداشت محیط از تمامی مراکز تهیه، تولید، عرضه و فروش مواد غذایی با اولویت بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی، کنترل و بازرسی بهداشت محیط کلیه مساجد و تکایا فعال در این ایام و محل های هیات ها با اولویت بهداشت عمومی و محیطی محل و سرویس های بهداشتی و بهداشت توزیع غذا و نذورات، کنترل و بازرسی سیستم های آبرسانی محل ها و مراکز فعال و کنترل و بازرسی مدیریت پسماند و پساب محل ها و مراکز فعال در این ایام را نیز از موارد مربوط به کنترل و بازرسی بهداشت محیطی عنوان کرد.
*توصیه های بهداشتی به مسئولان هیات های عزاداری در ماه محرم
رئیس گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بیان داشت: به منظور حفظ سلامت عموم جامعه ضروریست تا مدیران هیات های عزاداری و مسولان طبخ و تهیه غذا توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.
وی با تاکید بر اینکه هرگونه پخت و پز بایستی در مکانی دارای شرایط بهداشتی انجام شود، اظهار داشت: ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی ممنوع است، تمامی افراد مرتبط بایستی به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند و یا از افراد دارای کارت معاینه پزشکی در امر پخت و پز استفاده شود.
اسلامی با بیان این که رعایت اصول بهداشت فردی به ویژه کوتاه نگه داشتن ناخن ها، شستشوی مرتب دست ها و استفاده از روپوش کار مناسب توسط دست اندرکاران طبخ و توزیع غذا ضروریست، ادامه داد: مسئولان تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته و آنها را در محل های معتبر خریداری و یا تهیه کنند.
اسلامی با بیان این که از ذخیره کردن و نگهداری مواد غذایی خام و پخته در کنار هم باید خودداری شود، خاطر نشان کرد: از ذبح و قربانی احشام در جلوی هیات های عزاداری، تکایا، مساجد و در معابر خوداری شود.
وی بیان داشت: در مکان های تجمع عزاداران به ویژه اماکن سربسته ضمن نصب تابلوی منع مصرف دخانیات از استعمال سیگار جلوگیری شود، مکان های سربسته باید دارای تهویه مناسب برای گردش هوا بوده و هوای این اماکن تازه و عاری از بوهای نامطبوع باشد.
وی در خاتمه سخنانش با تشریح عملکرد اقدامات حوزه معاونت بهداشتی در ماه محرم سال گذشته، اظهار داشت: در ایام محرم پارسال، سه هزار و 158 مورد بازدید از مساجد، تکایا، حسینیه ها و محل های برگزاری عزاداری ها، 70 مورد بازدید مشترک با سازمان های مرتبط، سه هزار و 875 بازدید از تمامی مراکز و اماکن حساس و 581 بازید از ایستگاه های صلواتی انجام شد.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.