به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، مصاف یک تیم از رشت با یک تیم از بندرانزلی که به الگیلانو معروف شده ، این بار در جام حذفی انجام و تیم های ملوان و سپیدرود عصر جمعه در ورزشگاه تختی انزلی رو در روی هم قرار می گیرند.
با توجه به حساسیت موجود در دربی های گیلان ، تعدادی از کارشناسان و مربیان پیشکسوت استان اعتقاد دارند که به طور حتم طرفداران دو تیم منتظر انجام یک بازی زیبا و جوانمردانه از سوی تیم خود در این دربی هستند.
* منتظر بازی جوانمردانه با کمترین حاشیه هستیم
یکی از مربیان با سابقه فوتبال استان گیلان در مورد دربی گیلان در جام حذفی کشور گفت: علاقمندان دو تیم سپیدرود و ملوان منتظر انجام یک بازی جوانمردانه ، شرافتمندانه و دارای بار فنی در دربی گیلان هستند.
مجید جهانپور در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: امیدواربم در این دیدار که دو تیم خوب ، قدیمی و پرطرفدار گیلان به مصاف هم خواهند رفت شاهد یک دیدار زیبا و تماشاگرپسند باشیم و بازیکنان در داخل میدان و تماشاگران روی سکو، فرهنگ غنی استان گیلان را نشان دهند.
وی که سال ها سرمربیگری تیم های گیلانی را در لیگ های برتر بر عهده داشت، افزود : هم اینک با تغییر و تحولات صورت گرفته سپیدرود به آرامش و هماهنگی نزدیک شده و از طرف دیگر تیم ملوان نیز در تلاش است تا به لیگ برتر صعود کند که در این راستا باید همه پتانسیل گیلان برای تقویت تیمهای این استان فراهم شود.
وی بیان کرد: البته به طور حتم اینگونه بازی ها حواشی نیز خواهد داشت اما تماشاگران دو تیم باید خویشتن داری کنند به خصوص در تصمیمات داوری اعتراض نداشته و همچنین به بازیکنان تیم مقابل نیز معترض نشوند تا بازیکنان هر دو تیم با آرامش کامل فقط به فکر ارایه یک بازی زیبا باشند.
جهانپور اضافه کرد: بازیکنان و کادر فنی دو تیم نیز باید طوری رفتار کنند تا حاشیه های این بازی به حداقل برسد چون به طور حتم آرامش و خویشتن داری بازیکنان و کادر فنی روی سکوها نیز، تاثیرگذار است .
وی خاطرنشان کرد: البته کمبود امکانات ، مشکلات و مسایل اجتماعی باعث ایجاد حاشیه هایی در ورزشگاه ها به خصوص در بازی های دربی می شود اما همگان انتظار یک بازی زیبا از سوی دو تیم پرطرفدار ملوان و سپیدرود را دارند.
وی با اشاره به جایگاه تماشاگران ورزشگاه تختی انزلی افزود: متاسفانه به دلیل مرمت و تعمیرات بخشی از این جایگاه غیرقابل استفاده شده که این امر طی چند روز اخیر حاشیه هایی را ایجاد کرده اما امیدواریم که مسئولان فوتبال گیلان بتوانند به خوبی این حاشیه ها را به حداقل برسانند.
* سپیدرود و ملوان الگوی جوانان و نوجوانان هستند
دبیر هیات فوتبال استان گیلان نیز در خصوص برگزاری دربی گیلان در جام حذفی کشور گفت: خوشبختانه تیم های ملوان و سپیدرود دو تیم ریشه دار، قدیمی و جزء تیم های پرطرفدار ایران در شمال کشور هستند که بازیکنان آن الگوهای جوانان و نوجوانان این استان بشمار می روند.
فرزاد سیری افزود: با توجه به این امر و نگاه ویژه ای که جوانان و نوجوانان به بازیکنان دو تیم دارند، باید مسایل اخلاقی از سوی هر دو تیم رعایت شود تا یک فوتبال به دور از حاشیه و جنجال را شاهد باشیم .
وی ادامه داد: البته در دربی های گیلان شاهد تنش هایی هستیم که این تنش ها برای فوتبال ما باخت - باخت محسوب می شود و فرقی ندارد که نتیجه چه رقم می خورد و کدام تیم برنده می شود اما اگر مسایل فرهنگی و اخلاقی در این بازی انجام شود، بدون در نظرگرفتن نتیجه ما شاهد یک بازی برد - برد هستیم.
دبیر هیات فوتبال گیلان خاطرنشان کرد: البته ما دارای غنای فرهنگی بالایی هستیم که در این راستا تماشاگران دو تیم باید در اینگونه موارد این فرهنگ را نشان دهند تا علاوه بر انجام یک بازی زیبا و تماشاگر پسند، شاهد فرهنگ بالای تماشاگران دو تیم نیز در دربی های گیلان باشیم.
وی اضافه کرد: در این راستا علاوه بر حضور بیشتر بزرگان و پیشکسوتان فوتبال در بین تماشاگران، باید بازیکنان و کادر فنی نیز به هیچ عنوان تماشاگران را تحریک نکنند و از طرف دیگر مسئولان باشگاه نیز باید در انتخاب لیدرها و همکاری آنان با تیم های فوتبال دقت بیشتری داشته باشند.
سیری در ادامه گفت: کار لیدرها نیز در این راستا و برای برگزاری یک بازی به دور از حاشیه بسیار مهم است و آنان باید عناصری با نفوذ بالا در بین تماشاگران باشند و اجازه ندهند که عده ای جو ورزشگاه را مسموم و ایجاد حاشیه کنند.
وی به مشکل ورزشگاه تختی انزلی محل برگزاری دربی گیلان در جام حذفی کشور نیز اشاره و اظهار کرد: مسئولان استان باید بیشتر به فکر ورزشگاه های ما باشند اما متاسفانه ما زمین و ورزشگاه مناسبی که تماشاگران بیشتری را جذب کند را در اختیار نداریم .
وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همت مسئولان استان گیلان، ورزشگاه های عضدی رشت و تختی انزلی به زودی مرمت و بازسازی شوند تا در دیدارهای حساس و مهم بتوانیم تماشاگران بیشتری را پذیرا باشیم.
* در بخش های مدیریتی، مالی و آموزشی ضعیف بودیم*
یکی از مدرسان بین المللی فداسیون فوتبال نیز در خصوص برگزاری دربی گیلان در جام حذفی کشور گفت:به طور معمول اینگونه بازی ها دارای حاشیه هایی نیز هست که البته این حواشی باید در حد معمول و معقولی باشد.
اردشیر پورنعمت افزود: طی چند دهه اخیر ما رقابتی را بین تیم های رشت و بندرانزلی شاهد هستیم که البته در سالیان دور حاشیه های این دو تیم جالب بوده اما متاسفانه در چند سال اخیر حاشیه ها تغییر و بیشتر به فحاشی و توهین تبدیل شده است.
وی اظهار کرد: ما در دوران گذشته ستاره ها و بازیکنان بسیار ارزشمند و با اخلاقی داشتیم که تماشاگران نیز متاثر از رفتار آنان بودند و ستاره های کنونی نیز باید همانند ستاره های گذشته عمل کنند چون چشم خیلی از طرفداران به دنبال حرکات و نوع برخورد بازیکنان است.
وی ادامه داد: البته نوع و رفتار تماشاگران نیز تغییر یافته و متاسفانه تماشاگران کنونی خیلی زود فریب شایعات را می خورند که این امر منجر به ایجاد حاشیه می شود که در این راستا تماشاگران ما نیز باید هوشیارتر باشند و فقط به فکر تماشای یک بازی زیبا و دیدنی از دربی گیلان باشند.
این مدرس بین المللی فوتبال اضافه کرد: همچنین تماشاگران می خواهند تمامی مشکلات خود را در ورزشگاه ها خالی کنند که این امر مختص به دربی گیلان نیست چون اکثر تماشاگران از قشر زحمتکشان هستند که دچار مشکلات بیشتری می باشند اما باید به تماشاگران آموخت که ورزشگاه جای اینگونه رفتارها و ایجاد این نوع حواشی نیست.
پورنعمت بیان کرد: از طرفی نیز انجام بازی دربی گیلان هر چند سال یک بار که انجام می شود، خود به خود تنش و حاشیه ایجاد می کند چون هم اینک سپیدرود در لیگ برتر، ملوان در لیگ دسته اول و داماش در لیگ دسته دوم حضور دارند و اگر حداقل یک تیم از رشت و یک تیم از انزلی در لیگ برتر حضور داشته باشند، باید سالی حداقل دو دیدار برگزار کنند که این امر به طور حتم تنش و حاشیه را کم می کند و در این راستا مسئولان باید چاره ای بیاندیشند تا بازی بین تیم های رشت و انزلی را در طول سال افزایش دهند.
وی همچنین به ضعف مدیریتی ، مالی و آموزشی در دهه اخیر نیز در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر ضربات و لطمات جبران ناپذیری را تیم های گیلانی به دلیل ضعف مدیریتی ، مالی و آموزشی را شاهد بودند.
وی افزود: این ضعف مدیریتی باعث شده تا تیم های فوتبال ما ضعیف شوند و از طرف دیگر به دلبل نداشتن منابع مالی مناسب، متاسفانه تیم های فوتبال در گیلان دچار مشکلات فراوانی شده اند و همچنین با توجه به ضعف در این دو بخش ، در بخش آموزش نیز بسیار ضعیف کار کرده ایم.
وی اظهار داشت: علی کریمی که به عنوان سرمربی تیم سپیدرود انتخاب شده تاکنون نتوانسته چند بازیکن خوب را از رشت و یا از سایر شهرهای این استان جذب کند که این امر به سبب ضعف آموزش است که نتوانسته ایم پشتوانه سازی مناسبی را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: به هر حال با توجه به مشکلات و شرایط موجود، همگان انتظار یک بازی زیبا و تماشاگرپسندی را از دو تیم مطرح سپیدرود و ملوان در دربی گیلان در جام حذفی کشور انتظار دارند و امیدواریم که این دیدار با حداقل حاشیه برگزار شود.
اما امید هرندی یکی از مربیان با سابقه فوتبال گیلان نیز در مورد دیدار تیم های سپیدرود و ملوان در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: این بازی فراتر از سایر مسابقات است چون دومین دربی مهم ایران بشمار می رود و پس از دربی تهران بین استقلال و پرسپولیس ، مهمترین دربی در کشور است.
وی که سال ها به عنوان بازیکن و مربی در دربی گیلان حضور یافته ، ادامه داد: گرچه هم اینک تیم سپیدرود در لیگ برتر و ملوان در لیگ دسته اول هستند اما حساسیت دربی گیلان ربطی به جایگاه تیم ها ندارد و هر دو تیم سعی دارند بهترین بازی خود را در این دربی ارایه دهند.
وی گفت: شهرهای رشت و بندرانزلی از دیرباز دو شهر فوتبال خیز در گیلان و کشور هستند که رقابت تنگاتنگی نیز بین تیم های این دو شهر در 40 سال اخیر وجود داشته و با توجه به این امر همیشه برگزاری این بازی ها سخت است که این امر نیز حساسیت و حاشیه ایجاد می کند.
وی افزود:با توجه به این شرایط دربی های گیلان را نمی توان پیش بینی کرد و به طور مثال سال گذشته ملوان در رشت برابر سپیدرود پیروز شد و امکان دارد که در این دیدار سپیدرود برابر ملوان پیروز شود چون به هیچ وجه نمی توان پیش بینی کرد که کدام تیم پیروز می شود.
هرندی ادامه داد: البته گیلان دارای مردم فوتبالدوست و فوتبال فهمی است که این طرفداران انتظار یک بازی زیبا را با کمترین حاشیه از دو تیم. ملوان و سپیدرود را انتظار دارند تا از تماشای یک بازی زیبا لذت ببرند چون مردم رشت و انزلی خوشبختانه فوتبال را به خوبی درک می کنند.
وی بیان کرد: البته برای تماشای یک بازی زیبا، علاوه بر تلاش کادر فنی و بازیکنان، رفتار و نوع برخورد تماشاگران نیز بسیاز حائز اهمیت است چون تماشاگران فقط باید تیم خود را تشویق و بازی بهتری را بخواهند و با تمرکز تماشاگران، به طور حتم تیم آنان نیز بهتر ظاهر خواهد شد.
وی اضافه کرد:اگر تماشاگران به فکر توهین و تخریب تیم مقابل باشند این عمل آنان نیز تاثیر منفی روی کیفیت بازی و عملکرد بازکنان تیم خود خواهد گذاشت چون آثار منفی توهین به تیم خود باز می گردد و امیدواریم که در این دیدار شاهد یک بازی زیبا از جانب هر دو تیم و رعایت تمامی مسایل جوانمردانه از سوی تماشاگران ملوان و سپیدرود باشیم.
مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان نیز در مورد وضعیت ورزشگاه تخی انزلی محل برگزاری دیدار دربی گیلان در جام حذفی کشور اظهار داشت: تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا جایگاه تماشاگران این ورزشگاه بازسازی و به زودی به بهره برداری برسد.
مریم بخشی افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده و جلسه با حضور مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش در تهران در تلاش هستیم فاز اول سکوی تماشاگران ورزشگاه تختی انزلی را تا دهه فجر به بهره برداری برسانیم.
7285 /6030/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.