به گزارش خبرنگار ایرنا این مراسم مذهبی شامگاه دوشنبه با حضور مشتاقان و دوستداران خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در محل بقعه متبرکه آقا سید حمید فوشازده با راه اندازی هیأت عزاداری و نوحه خوانی مداحان و ذاکران حسینی برگزار شد.
جمعی از کرنی نوازان روستای فوشازده نیز همزمان با حرکت این هیأت عزاداری، با نواختن کرنی نوای عزای شهادت سالار شهیدان و یاران با وفایش را طنین انداز کردند.
این مراسم سنتی همراه با چاووشی خوانی و مجمع گردانی بود و عزاداران پس از ورود به بقعه آقا سید حمید (ع) ، آیین علم بندی را به نشانه آغاز مراسم عزاداری ایام محرم انجام دادند.
سید احمد مقام آسا یکی از اهالی روستای فوشازده در حاشیه برگزاری این آیین سنتی به خبرنگار ایرنا گفت: علم بندی یکی از آیین های قدیمی و سنتی این روستاست که همه ساله در شب اول ماه محرم برگزار می شود و نشان از عشق و علاقه اهالی این روستا به خاندان عصمت و طهارت است.
ابراهیم قاسمی یکی دیگر از اهالی روستای فوشازده نیز برگزاری این مراسم مذهبی و سنتی را بیانگر علاقه و ارادت مردم به اهل بیت دانست و آن را نماد همدلی مردم روستای فوشازده ذکر کرد.
مدیر امور فرهنگی حرم سید حمید فوشازده نیز به خبرنگار ایرنا گفت: علم بندی یکی از آیین های سنتی روستای فوشازده است که بر اساس شواهد بیش از 150 سال قدمت دارد و پس از مراسم های عزاداری، کرنی نوازی، چاووشی خوانی و ... سوگواران علمی که نشانه آغاز برنامه های سوگواری ایام محرم است را پس از طواف به دور بقعه، در میان حزن و اندوه و نوای صلوات و یاحسین (ع) حاضران در محلی داخل بقعه قرار می دهند.
عبدالعظیم محمدی ادامه داد: مراسم غبار روبی و سیاه پوش کردن بقعه نیز توسط عزاداران حسینی انجام و مردم روستا بیرق های عزا در سر درب منازل و معابر نصب می کنند.
محمدعلی عابدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستانه اشرفیه نیز مراسم علم بندی و کرنی نوازی فوشازده را یکی از آیین های سنتی و مذهبی این روستا و در عین حال، از میراث های معنوی شهرستان ذکر و اضافه کرد: این میراث ارزشمند به شماره 1148 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
روستای فوشازده با حدود 800 نفر جمعیت، در 15 کیلومتری شهر آستانه اشرفیه قرار دارد. شهرستان آستانه اشرفیه با 2 بخش مرکزی و بندرکیاشهر، در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
7287/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.