به گزارش ایرنا، قدمت این بنای ارزشمند بر اساس مطالعات و تحقیقات میدانی به اواخر دوران قاجار می رسد. این بنا در دوطبقه و زیربنای 212 متر مربع می باشد.
معماری این بنای تاریخی متناسب با معماری سنتی گیلان و دارای 13 اتاق به صورت قرینه است .
سقف شیروانی با پوشش سفال که در نمای بیرون ساختمان از گچ بری های بسیار زیبا به کار رفته است و در داخل بنا نیز گچ بری و آینه کاری زیبایی به چشم می خورد.
اتاق پذیرایی این بنای تاریخی دارای ارسی ( نوعی پنجره مشبک که لنگه های آن در داخل چارچوب به صورت عمودی حرکت می کنند) بوده و طرح های منقوش برروی دیواره های این ساختمان حک شده است.
در نمای این ساختمان ارزشمند ، چفدهای نیم دایره ای به کار رفته که یکی از نشانه های دوره ساخت بنا می باشد.
به طور کل معماران کهن از این گونه چفدها به دلیل ناپایداری در ایستایی در ساخت بنا استفاده نمی کردند ولی در دوره قاجار به دلیل الگو برداری از معماری غرب اجرای این گونه چقد ها رواج یافته است.
استفاده از شکل های بیضی یا خورشیدی در نمای ساختمان نیز از مواردی است که در این بنا همانند سایر بناهای دوره قاجار به چشم می خورد.
این بنای تاریخی در تاریخ 24 اسفند 84 و به شماره 15223 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید اما متاسفانه سال 93 بر اثر آتش سوزی آسیب دید به طوری که کل سازه چوبی ، سربندی ، پوشش سفالی و قسمت هایی از سازه چوبی کف طبقات و نیز تزئینات بنا از بین رفته است .
این بنا به عنوان تنها خانه تاریخی موجود در شهرستان سیاهکل ، در مرکز شهر و در خیابان 16 متری و کوچه میراث وجود دارد که مساحت عرصه و عیان آن 500 متر می باشد.
متاسفانه به دلیل اینکه بنا مدتی رها شده بود استفاده های نامتعارف و نابهنجار اجتماعی در این مکان واقع در مرکز شهر صورت می گرفت .
این بنای تاریخی هرچند سرپاست ولی نیاز به حفاظت و مرمت جدی دارد و با سابقه تاریخی که داراست نیازمند توجه بیشتر متولیان این بخش است.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان سیاهکل در مورد بنای سرهنگ عضدی گفت این بنا مربوط به دوران قاجار می باشد که بر اثر آتش سوزی سال 93 آسیب فراوانی دیده است.
محمد باقری با اشاره به اینکه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مرمت قسمت سقف به خوبی انجام شده اظهار داشت: با این مرمت از فروپاشی این بنای تاریخی جلوگیری به عمل آمده است.
وی با اذعان به این که به جز سقف سایر قسمت های بنا نیاز به مرمت دارد خاطرنشان کرد: مرمت بنا قطعا هزینه زیادی را می طلبد .
فرماندار شهرستان سیاهکل در مورد بنای سرهنگ عضدی به خبرنگار ایرنا گفت این بنا با همکاری شهرداری از مالک خصوصی آن که وراث سرهنگ عضدی بودند خریداری شده است
رضا اسلامی اظهار داشت:قیمت پرداخت شده برای خرید این بنا بالای 450 میلیون تومان بود.
وی با اشاره به قدمت بخش دیلمان سیاهکل گفت نیاز دیدیم که در این شهرستان با پیشینه ی تاریخی که دیلمان دارد یک موزه مردم شناسی دایر کنیم و با این بنا می خواهیم به این مهم دست پیدا کنیم.
اسلامی با اشاره به اینکه شهرستان سیاهکل در بخش گردشگری حرف های زیادی برای گفتن دارد افزود: قسمت اعیان یعنی ساختمان بنا را فرمانداری و قسمت عرصه یعنی زمین بنا را شهرداری خریداری کرده و تحویل میراث فرهنگی شهرستان داده شده است.
حفاظت از این دست بناهای مهم که تاریخ را با خود به همراه دارند نه تنها وظیفه ی متولیان امر بلکه مسئولیت هر شهروندی است.
7297 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.