با نگاهی به اقتصاد بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه جهان، درمی یابیم قسمت عمده ای از تولید ناخالص ملی آن کشورها از محل گردشگری و صنعت توریسم است؛ صنعتی که باتوجه به پتانسیل کشورمان ایران براحتی قابل بهره برداری است، گیلان و رشت نیز به عنوان یکی از نقاط مهم تمرکز گردشگری کشور می تواند در این زمینه گام مهمی بردارد.
قسمتی از این گام البته حدود سه سال قبل یعنی بیستم آذر ماه سال 94برداشته شد، در این تاریخ، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو، شهر رشت را بطور رسمی، به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ثبت کرد.
یونسکو بهره برداری از منابع محلی، به ویژه گونه های مختلف ماهی و محصولات فصلی، غذا بعنوان عاملی برای حفاظت و ترویج میراث فرهنگی ، دنبال کردن روش های پخت قدیمی و استفاده از ظروف و روش های پخت و پز منحصر به فرد را از جمله عوامل انتخاب شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها عنوان کرد.
اما یونسکو که علاوه بر رشت، شهرهای «بلم» (برزیل)، «برگن» (نروژ)، «برگوس» (اسپانیا)، «دنیا (اسپانیا)، «انسنادا» (مکزیک)، «گازی آنتپ» (ترکیه)، «پارما» (ایتالیا)، «پوکت» (تایلند) و نیز «تاکسان» (ایالات متحده) را نیز به عنوان شهرهای خلاق خوراک در جهان برگزید و به آنها چهار سال فرصت داد موقعیت فعلی خود را نسبت به چهار سال قبل بهتر کنند، اما در رشت مدیران شهری به جای حمایت از این اتفاق مهم، صرفا سر لج و لجبازی با اشخاص، براحتی هر چه تمام تر این مهم را به حاشیه بردند و این رفتار ممکن است یونسکو را متقاعد کند سال اینده با اتمام فرصت چهار ساله، رشت را از فهرست این مجموعه حذف کند.
موضوع صرفا به میزبانی شهر رشت از سلسله نشست های شهر خلاق خوراک و هزینه های میلیاردی اش بر نمی گردد، بلکه در طول این سه سال هر وقت سفری پیش می آمد مدیرانی که مسافر بودند در زمره تمجیدکنندگان شهر خلاق خوراک قرار داشتند و مدیران جا مانده از سفر، منتقد سرسخت بودند و عمده مخالفت هایشان بر سر هزینه های میلیونی سفر بود، اما برآورد هزینه هشت میلیارد تومانی میزبانی رشت از این همایش در بیستم آذر ماه اتی ثابت کرد عمده هزینه آن سفرها که شامل پرواز و اسکان و تغذیه بود را میزبان متقبل می شد و سفرهای خارجی انجام شده قاعدتا نباید هزینه آنچنانی برای میهمان می داشت.
آنها دست آورد سفر را نیز دست آویز مخالفت هایشان قلمداد کردند، غافل از اینکه خود آنها مدیر همین مجموعه شهری بودند و باید با نظارت و بررسی بیشتر این مسئله را از مجریان آن طلب می کردند نه اینکه در بوق و کرنای رسانه ای، انتقام گیری کنند.
حال اگرچه حدود سه سال از این انتخاب می گذرد و بزعم برخی کارشناسان شهر خلاق خوراک فایده ای برای شهر رشت نداشته است، اما مجریان و مدیران شهری باید تمام تلاششان را کنند تا با حمایت و مدیریت بهتر این فرصت، نگذارند یونسکو مجاب شود که رشت را از این مجموعه حذف نماید که در صورت حذف قطعا تبعات و چالش های بیشتری بوجود خواهد آمد که سمت و سوی عمده آنها به سمت همین مدیران مجموعه شهری است.
پس بودن رشت در مجموعه شهر خلاق خوراک بسیار مفید تر و بهتر از نبودن رشت در این مجموعه است. بنابراین با الگوبرداری از شهرهای موفقی چون پارما ایتالیا یا پوکت تایلند در نگهداری رشت در بین شهرهای خلاق خوراک جهان گام اساسی برداریم تا به گردشگری و در نهایت اقتصاد شهر نیز کمک کرده باشید.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.