سومین جشن نفس از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با حضور سه گروه شامل خانواده های اهداکننده، گیرنده و بیماران در لیست انتظار پیوند برگزار شد.
باربد، افسانه، مهرگان، صدف، امیر، رمضانعلی، روح الله، شایان، فاطمه، شهریار و زینب اسامی که در این مراسم بارها به آنها اشاره شد؛ افراد دچار مرگ مغزی هستند که خانواده هایشان برای اهدا عضو آنها ایثار کرده اند.
اهدای عضو زینب حسنعلی پور 33 ساله از استان اصفهان که به علت تصادف در شهرستان رودسر در استان گیلان دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده اش انجام شد. حجت امینی همسرش امروز در حاشیه برگزاری جشن نفس به خبرنگار ایرنا گفت: تابستان امسال برای مسافرت به استان گیلان آمده بودیم که در تصادف همسرم دچار مرگ مغزی شد.
وی با بیان این که همسرم موضوع اهدا عضو را چندین بار گفته بود، افزود: من و خانواده اش هم به احترام خواسته او برای اهدا عضو رضایت دادیم، کلیه و کبدش در بیمارستان رازی رشت برداشته و به بیماران نیازمند پیوند زده شد و نسوج او هم به چند بیمارستان دیگر کشور ارسال شده است.
علی (شایان) گودرزنیا 16 ساله ساکن شهرستان رودسر که به دلیل تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، جان چند بیمار را نجات داد. او نوزدهم بهمن سال 96 در حال رانندگی با موتورسیکلت بود که ناگهان راننده خودرویی در مکان دورزدن ممنوع، راه او را بسته و منجر به تصادف شدید و مرگبار شد. مرضیه شیخ حسینی مادر شایان امروز درباره اهدا عضو فرزندش به خبرنگار ایرنا گفت: تصمیم برای اهدا عضو کار سختی بود اما زمانی که متوجه شدم با اهدای عضو شایان می توانم جان چند بیمار نیازمند به پیوند را نجات دهم، برای اهدا عضو فرزندم اقدام کردم.
وی افزود: کبد و کلیه فرزندم در مرکز فراهم آوری بیمارستان رازی رشت برداشته و برای پیوند به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد و نسوج از جمله دریچه های قلب، چند قطعه استخوان، تاندون و ... شایان نیز برای استفاده بیماران نیازمند برداشته شده است.
یکی از دریافت کنندگان عضو پیوندی ضمن قدردانی از اهداکنندگان عضو برای نجات جان بیماران به خبرنگار ایرنا گفت: سال 95 متوجه مشکل کلیه ام شدم، مدت 2 ماه دیالیز می شدم و بعد از این مدت به من اطلاع دادند که می توانم برای پیوند اقدام کنم.
وی با بیان اینکه نمی داند از چه کسی کلیه دریافت کرده، افزود: از خانواده فردی که برای اهدا عضو عزیزش اقدام کرده و به من زندگی دوباره بخشیده، تشکر می کنم.
مریم دوست اجتماعی از بیماران در انتظار پیوند کلیه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مدت یک سالی است که در انتظار پیوند کلیه هستم، اکنون هفته ای سه بار دیالیز می شوم.
وی رضایت خانواده ها برای اهدای عضو عزیزان دچار مرگ مغزی را کاری ارزشمند دانست و اظهار کرد: خانواده ها با این کار زندگی را به بیماران هدیه می دهند.
همه چیز از بین می رود به غیر از آنچه که رنگ خدایی دارد؛ چشمانم را لحظه ای می بندم و لحظه ها می گذرند، تمام خاطراتم از جلو چشمانم می گذرد، چه حس غریبی، می خواهم بدانم ای جان شیرین به کجا خواهی رفت؟ همچون آبی به دریای بی انتها؟ همچون ذره خاکی با زمین یکتا؟ صوتی در پژواک کوه ها؟ ناگهان و بی خبر خواهی رفت؟ همچون غبار در باد با گذر زمان؟ می توانی لحظه ای افزون کنی آن زمان که انا لله راجعون شد مقتضی؟ ...
آری آری یک راه است راه نجات، همچو عیسی مرده را روح بخشیدن با اذن خدا، همچو ابراهیم ادهم در آتش شدن، همچو ابراهیم به فرمان خدا واثق شدن، آری آری بخشش و ایثار در راه خدا می کند جاوید آن عشق تو را.
این مطالب دلنوشته انوش دهنادی مقدم رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان و رئیس بیمارستان رازی رشت بود که امروز در جشن نفس بیان شد.
دهنادی مقدم در حاشیه برگزاری جشن نفس به خبرنگار ایرنا گفت: جشن نفس امسال برای سومین سال با هدف تجلیل از خانواده های ایثارگر اهداکننده و تکریم از خانواده های گیرندگان عضو برگزار شد.
وی ضمن قدردانی از اهداکنندگان عضو در گیلان اظهار داشت: از سال های 93 تا امسال به ترتیب 6 ، 14، 40، 21 و 9 مورد اهدا عضو در استان با رضایت خانواده های افراد دچار مرگ مغزی انجام شده است.
وی بیشترین نیاز پیوندی در گیلان را پیوند کلیه عنوان و خاطرنشان کرد: در زمان حاضر، 146 نفر در این استان در نوبت پیوند کلیه هستند.
دهنادی مقدم ضمن قدردانی از خانواده های اهداکننده عضو بیان داشت: به خاطر ایثار و از خودگذشتگی این خانواده ها هر ساله تعداد قابل توجهی برای اهدا عضو عزیزان دچار مرگ مغزی شان اقدام می کنند و ما مدیون معرفت این خانواده ها هستیم.
قانون پیوند اعضا، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ برپایه این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده،ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می توان جان هشت تا 53 نفر را نجات دهد، هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند عضو اضافه می شود، هر 2 ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت، باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42ساله پیوند زده شد.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.