به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی جعفرزاده روز پنجشنبه در جشن روز نفس در رشت افزود: در مجلس با همراهی دولت، سعی کرده ایم اعتبارات قابل توجهی از ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی یارانه ها را به حوزه سلامت اختصاص دهیم.
وی با بیان اینکه پول همه مشکلات را مرتفع نمی کند، اظهار داشت: زمانی هر میزان منابع و اعتبار برای درمان بیمار بگذاریم نمی توانیم مشکل را برطرف کنیم اما ایثار یک خانواده دچار مرگ مغزی، به یک فرد زندگی دوباره می دهد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اینکه خانواده جوان دچار مرگ مغزی در آخرین لحظات زندگی اش تصمیم به اهداء عضو عزیزش می گیرد، کاری بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه بایستی به این نگاه عاشقانه خانواده ها تبریک بگوییم، تصریح کرد: کار خانواده های اهداکننده عضو، انسانیت و نوعدوستی است.
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان و رئیس بیمارستان رازی رشت نیز در این مراسم گفت: هر ساله پنج تا هشت هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که نیمی قابلیت اهدا دارند.
انوش دهنادی مقدم با بیان اینکه طی سال های 94 تا 95 به ترتیب 800، 870 و 926 مورد اهدا عضو در کشور انجام گرفت، افزود: این آمار به آن معنی است که یک سوم افرادی که قابلیت اهدا دارند، به اهدای عضو می رسند بلکه هر فرد دچار مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می تواند جان هشت تا 53 بیمار را نجات دهد.
وی ضمن قدردانی از خانواده های اهداکننده در استان گیلان خاطر نشان کرد: همه ما امروز به پاس قدردانی از ایثار شماها در این مکان جمع شده ایم و قدر کارتان را می دانیم.
سومین جشن نفس امروز (پنجشنبه) از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با حضور خانواده های اهداکننده، دریافت کنندگان اهدای عضو و افراد در لیست پیوند برگزار شد.
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت؛ باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42ساله پیوند زده شد.
کلیه ‌، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
قانون پیوند اعضا، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ طبق این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
7286 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.