هر چند فناوری ارتباطات برای تبادل سهل و سریع اطلاعات مفید است اما پیوند مجازی ملت ها و ملیت ها، مرز فرهنگ ها و ارزش های منطقه ای را برچیده و آرمان های انسانی و اخلاقی جوامع بشر را در تعارض و تقابل اطلاعات، کم رنگ تر کرده است.
علاوه بر بازخورد طبیعی تبادل اطلاعات در فضای مجازی، بسیاری از محتواهای غیرارزشی و بدآموز نیز با مقاصد سیاسی و هدف های فرهنگی بیگانه اشاعه می یابد و لشکر کاربران جوان شبکه های اجتماعی، گسترش فحشا و فساد را آسان کرده است.
** گوشی همراه یا ماهواره جیبی
پیش از این خانواده ها نگران تماشای فرزندان به کانال ها و برنامه های مستهجن ماهواره ها بودند و سازندگان گیرنده های ماهواره نیز با تعبیه رمز در آنها یا فیلتر برنامه ها، برای کاهش آسیب های اخلاقی شبکه های ماهواره ای تلاش می کردند و دسترسی فرزندان به کانال های غیراخلاقی، در جمع خانواده میسر نبود اما توسعه فناوری، گوشی های تلفن همراه را به گیرنده های ماهواره تبدیل و تماشای برنامه های آن را در قاب گوشی ها امکان پذیر کرده است.
با گسترش فیلترشکن ها و تجهیز گوشی های تلفن همراه به نرم افزارهای گوناگون آن، دسترسی جوانان و حتی نوجوانان به سایت ها و ویدئوهای آسیب زا و غیراخلاقی آسان شده و نگاه به هر فیلم فاسد کوتاه و بلند، با استفاده از گوشی های همراه دیجیتال و هزینه اندک در هر مکان و زمانی ممکن است.
** آسیب های ناشی از رونق گوشی نسبت به ماهواره
دسترسی آسان به ویدئوهای غیراخلاقی در گوشی همراه، توجه علاقه مندان آن را از ماهواره به گوشی تغییر داده و عطش نصب دیش های متعدد بر فراز ساختمان ها در مقایسه با برخورداری از گوشی دیجیتال، فروکش کرده و محرمانگی و شخصی بودن گوشی، ارزش آن را نزد ماهواره افزایش داده است.
شاید خصوصی بودن تلفن همراه از علت های اعتیاد به آن باشد و متاسفانه نسلی از جوانان سر به زیر که سر در گریبان گوشی برده اند در کوچه، خیابان، مغازه، پارک، خودرو، مترو، روستا و شهر دیده می شود و رواج ارتباطات غیرمعمول به واسطه روابط مجازی، روز به روز در حال گسترش است.
کم رمقی به کار و تلاش، ضعف بینایی، چاقی و درد کمر و گردن نیز از عواقب وابستگی شدید به فضای مجازی است و کاربران غرق در محتواهای آن، حتی اگر اعضای یک خانواده باشند از همدیگر دور و مغفول می مانند.
** والدین و تربیت فرزندان
قائل شدن حریم خصوصی برای گوشی تلفن همراه، بیم تاثیر منفی و اشاعه انحرافات اخلاقی آن را افزایش می دهد و رسالت والدین در نظارت بر رفتار فرزندان و چگونگی استفاده آنان از فضای مجازی دوچندان شده است.
اگر تا دیروز با جلوگیری از خلوت فرزندان، خطر دستیابی به فیلم های غیراخلاقی ماهواره کاهش می یافت، امروز جزء تربیت صحیح، ایمان قوی و تنفر درونی، عامل دیگری برای دوری جوانان از برنامه های ناهنجار وجود ندارد و از آنجائیکه نسبت جوان و غریزه همچون پنبه و آتش است، تحریک غریزی جوان با تصاویر و ویدئوهای مخرب گوشی همراه، او را به وادی خطر رهنمون و از مسیر درست و هدف های زندگی خود دور می سازد.
در چنین شرایطی رابطه صمیمی و دوستی پدر و مادر با فرزندان، بهترین اهرم کنترل و نظارت بر آنان است و در این فضای عاطفی، تابوی دستبرد به گوشی همراه فرزندان شکسته خواهد شد و محبت اعضای خانواده با همدیگر، از وجود هر برنامه مزاحم برای فاصله انداختن بین آنها جلوگیری خواهد کرد و خلق چنین فضایی در خانواده، هنر بزرگ والدین در عصر پیچیده ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
**خبرنگار ایرنا
7124/1772
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.