ابوطالب قزل سفلو روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در بازدید دو روز پیش رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از جنگل سوزنی برگ شهرستان کلاله تصمیم گرفته شد در مناطقی که حریق باعث تخریب این جنگل شده، با هدف حفظ رطوبت خاک، احیای جنگل صورت پذیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان افزود: جنگل های سوزنی برگ که با هدف مناسب شدن شرایط خاکی و رسیدن رطوبت به حد لازم و ایجاد فضای مناسب برای رشد درختان پهن برگ بومی کاشته شده بود، امروز به هدف اولیه خود رسیده و ما شاهد رشد درختان پهن برگ در این مناطق هستیم.
وی گفت: وقوع حریق در بخشی از این جنگل ها در سالجاری باعث از بین رفتن درختان سوزنی برگ و پوشش گیاهی در حال رشد آن شد که تلاش می شود با اعتباری که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این خصوص در نظر می گیرد در مسیر احیای آن گام های موثری برداریم.
قزل سفلو بیان کرد: با توجه به ضرورت طرح پایش جنگل های سوزنی برگ برای رشد درختان بومی در این جنگل، بویژه در بخش هایی که از حریق مصون مانده، رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر انجام مطالعات کارشناسی در این زمینه برای اتخاذ بهترین تصمیم تاکید کرد.
مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان خاطرنشان کرد: در سال جاری بودجه مناسبی را در بخش های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان خواهیم داشت که تلاش می کنیم با بهره گیری از طرح های مناسب در زمینه آبخیزداری، کنترل فرسایش، مدیریت رسوب، آبخوانداری، احیا و توسعه مراتع، چهره استان را زیبا کنیم.
خلیل آقایی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز یکشنبه با سفر به استان گلستان مسائل منابع طبیعی استان را مورد بررسی قرار داد و با سفر به شهرستان های علی آباد، آزادشهر، کلاله، گالیکش و گنبدکاووس ضمن بررسی مشکلات منابع طبیعی این مناطق با مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری دیدار و گفت وگو کرد.
براساس این گزارش جنگل کاری در استان گلستان که حدود 80 درصد از آن گونه های سوزنی برگ می باشد از سال 41 در منطقه گرگان به صورت دستی آغاز شد و تا سال 47 در شرق گلستان و شهرستان های کلاله و مراوه تپه ادامه یافت.
این کار به منظور احیای پوشش گیاهی در 75 هزار هکتار که 75 تا 80 درصد آن در دو شهرستان شرقی گلستان قرار دارد، انجام شده است.
در حال حاضر این جنگل های سوزنی برگ شرایط را برای رشد و نمو درختان پهن برگ و بومی منطقه نظیر بلوط و داغ داغان فراهم کرده و در کنار این موفقیت، شرایط برای حیات وحش این منطقه نیز بهتر شده است.
براساس نظر کارشناسان، این جنگل ها که از بخش گلیداغ شهرستان کلاله آغاز شده است برای رشد گونه های اصیل جنگلی نیاز به دخالت انسان و پایش دارد تا اتفاقات غیرمترقبه نظیر حریق باعث از بین رفتن نتیجه 40ساله این طرح نشود.
وقوع آتش سوزی در تیرماه گذشته در جنگل های سوزنی برگ شهرستان کلاله به بیش از 70 هکتار از این جنگل ها خسارت وارد کرد.
9433/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.