به گزارش روز پنجشنبه ایرنا رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان در این مراسم گفت: آگاهی بخشی رسانه ها و خبرنگاران در خصوص جایگاه دریای خزر در زندگی آحاد مردم نقش مهمی در حفظ و پاسداشت اندوخته ها و مواهب خدادای این زیستگاه ارزشمند دارد.
علی بیانی اظهارداشت: ایجاد همگرایی در بین جوامع حاشیه نشین و ذی نفع دریای خزر تلاش مهم خبرنگاران برای کمک به حفظ محیط زیست بزرگترین دریاچه جهان است.
وی همچنین از برگزاری آئین های روز خزر ( یکشنبه) در سواحل بندرترکمن و گمیشان خبر داد و گفت: آغاز رکاب زنی در سواحل جنوبی خزر از گلستان تا گیلان توسط تیم چهار نفره از قهرمانان ملی دوچرخه سواری و علاقه مند به محیط زیست یکی از این برنامه ها است.
به گفته وی، پاکسازی نوار ساحلی خزر به همراه برنامه های جنبی دیگر با حضور اعضای سمن های حوزه محیط زیست و دستگاه های دست اندرکار نیز در این روز اجرایی می شود.
در سال 1382 کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) شکل گرفت و از 21 مرداد 1385 برای پنج کشور حاشیه آن لازم الاجرا شد.
21 مرداد برابر با 12 آگوست توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) به عنوان روز دریای خزر نامگذاری شده است.
دریای خزر با وسعت 600 هزارو 384 کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه جهان است و طول پیرامون آن به 7000 کیلومتر می رسد، این دریاچه از نظر تنوع زیستی بسیار غنی بوده و حدود 400 گونه آبزی، بومی آن هستند که ماهیان خاویاری از مهمترین آنها است.
علاوه بر منابع زنده، این دریا پس از خلیج فارس و سیبری به لحاظ ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیر بستر در مقام سوم قرار دارد.
خزر برای حدود 15 میلیون سکنه حاشیه خود هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده و منبع اصلی درآمد آنان است.
فعالیت های انسانی بیش ازحد و بهره برداری های اقتصادی پرشتاب و کم ملاحظه، موجب تخریب اکوسیستم های طبیعی، آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت آب این دریا شده است.
دخالت های شتاب زده انسانی در دریای خزر که به شکل تغییر کاربری، تخریب واستحصال اراضی برای ساخت و سازهای بی رویه و غیراصولی ساحلی اعم از اسکله و بندر، مجتمع های گردشگری، مسکونی و تجاری، توسعه فعالیت های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیربستر، صید بی رویه آبزیان بخصوص ماهیان خاویاری، تخریب زیستگاه ها و از دست رفتن مناطق تخم ریزی ماهیان خاویاری و تخلیه مستقیم آلودگی های شهری، صنعتی و کشاورزی مناطق ساحلی به دریا برخی از خطرات تهدید کننده خزر است.
گلستان 132 کیلومتر نوار ساحلی دارد.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.