به گزارش ایرنا حفظ و مدیریت ذخایر آبزیان، کاهش فشار صید و برداشت از دریا، تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد و افزایش اشتغال از جمله اهداف اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و در آب های خزر است.
اجرای طرح پرورش ماهی در قفس به صورت آزمایشی از سال گذشته در استان گلستان آغاز و در اولین فصل بیش از 40 تن انواع ماهی برداشت شد.
برخورداری از پهنه آبی دریا، گلستان را در کنار دو استان شمالی و ساحلی خزر در ردیف استانهای دارای قابلیت اجرای این طرح قرار داده و انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری بیشتر کرده است.
مطابق اعلام اداره کل شیلات گلستان تاکنون پروانه بهره برداری پرورش ماهی در قفس و پن برای تولید 3 هزار تن صادر شده و نیز 12 قفس و 5 پن (محیط محصور در آب) در حوزه آبی سواحل گلستان راه اندازی و در حال بهره برداری است.
مدیر کل شیلات گلستان در این پیوند گفت: امسال و با سرمایه گذاری بخش خصوصی 500 تن ماهی با استفاده از آب دریا در قفس و پن پرورش داده می شود.
سید جواد قدس علوی اظهارداشت: براساس طرح پرورش ماهی در قفس و پن که در حوزه اقتصادی مقاومتی اجرایی شده، امسال 50 هزار تن ماهی در کشور تولید می شود که سهم گلستان 500 تن است.
وی بیان کرد: با کمک و همراهی پرورش دهندگان و حمایت مجموعه شیلات این مقدار ماهی تولید و گامی در جهت افزایش درآمد اقتصادی استان در بخش شیلات و پرورش آبزیان خواهد بود.
به گفته وی، گلستان به لحاظ ویژگی های جغرافیایی و ساحلی بودن دارای بهترین شرایط و پاک ترین مراکز تولید ماهیان سردابی کشور است که متقاضیان پرورش ماهی در قفس و پن می توانند با اطمینان کامل بچه ماهی مورد نیاز خود را نیز از داخل استان تامین کنند.
قدس علوی ادامه داد: یکی از اولویت ها و برنامه های بلند مدت شیلات گلستان سهم بری بیشتر از صادرات آبزیان با تولید انواع ماهی و میگو و مطابق با استاندارد بازارهای جهانی است.
وی گفت: افزایش تولید علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، فرصت کسب درآمد از طریق صادرات را فراهم می کند که یکی از پیش نیازهای آن ارتقای کیفیت محصولات و نزدیک شدن به استانداردها است.
مدیرکل شیلات گلستان بیان کرد: مطالعات اولیه سایت پشتیبان پن و قفس و اسکله شناور در استان به پایان رسیده و به زودی عملیات ساخت آن با اعتبارات ملی آغاز خواهد شد.
در طرح پرورش ماهی در قفس، ماهیان بومی و دریایی مانند کپور، خاویاری و انواع آزاد ماهیان تولید می شود.
قدس علوی، به توسعه اندک طرح پرورش ماهی در قفس نیز اشاره کرد و گفت: همجواری آب های گلستان با تالاب گمیشان و میانکاله، دریافت مجوز محیط زیست را برای اجرای این طرح دشوار کرده بود ،هرچند هم اینک با پیگیری این مجوزها دریافت شده است.
وی تاکید کرد: منابع آب شیرین اندک گلستان و برخورداری از ظرفیت فراوان آب دریا ضرورت توسعه اجرای این طرح در استان را بیشتر کرده است.
به گفته وی، درهر مترمکعب فضای قفس 12 کیلوگرم و درهر مترمکعب پن 7 کیلوگرم ماهی تولید می شود که بهره برداری کامل از پروانه های صادر شده، می تواند تولید انواع ماهی در استان را افزایش دهد و گام بلندی برای صادرت این محصولات به کشورهای دیگر باشد.
قدس علوی اظهارداشت: چشم انداز تدوین شده در افق 1404 برای این طرح تولید هشت هزار تن ماهی و ایجاد زمینه اشتغال برای 2 هزار و 880 نفر است، این طرح جایگزین مناسب ماهیگیری در دریا و تلاش برای حفظ ذخایر آبی خزر نیز است.
3091/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.