به گزارش ایرنا آنان در میزگردی که از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان برگزار شد، افزودند که هم اینک مشکلات مدیریتی و نظارتی، تولید این بخش را دچار مشکل کرده و از سوی دیگر تامین نشدن زیر ساخت های مناسب مانع از صادرات است.
استان گلستان حدود 970 واحد مرغداری دارد که ظرفیت جوجه ریزی آن 28 میلیون قطعه است و حدود هفت درصد از تولید مرغ گوشتی کشور را شامل می شود
به گفته دست اندرکاران حوزه دام و طیور گلستان، ارزش تولیدات این صنعت در استان افزون بر 21 هزار میلیارد ریال است که بیش از 30درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی این منطقه را شامل می شود.
یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در گلستان گفت: اکنون تهیه نهاده های مورد نیاز پرورش مرغ با قیمت بالا عرضه می شود و در این زمینه کسی از تولید کننده حمایت نمی کند.
ارازجان شمالی اظهار داشت: به عنوان نمونه امسال قیمت سویا 75 درصد و ذرت 50 درصد افزایش یافته که این مسائل برای تولید کننده و بخش تولید مشکلات زیادی ایجاد کرد.
علی حسینی صاحب یکی از واحدهای پرورش مرغ تخم گذار در شرق گلستان نیز از کمرنگ بودن نظارت برعرضه نهاده های این صنعت در استان گلایه کرد و گفت: سهمیه تعیین شده به دست تولید کنندگان نمی رسد و بیشتر آن در اختیار کارخانه های خوراک دام و طیور قرار می گیرد، در حالی که آنها هم سهمیه جداگانه دارند.
وی افزود: پرورش دهندگان نیاز مبرم به ذرت و سویا به عنوان غذای طیور دارند، اما نظارت نشدن بر کیفیت و قیمت نهاده ها باعث گرانی آن و نیز کیفیت پایین سویا شده است.
به گفته وی، به دلیل نبود این نظارت ها، بخش تولید مجبور است همه مشکلات را به دوش بکشد.
یکی از تولیدکنندگان مکمل 'دی کلسیم فسفات' مورد نیاز در صنعت پرورش طیور گلستان هم از واردات بی رویه این محصول انتقاد کرد و گفت: این داروی افزودنی خوراک دام و طیور در کشور تولید می شود و با توجه به مشکلات ارزی بهتر است که از محصول داخلی استفاده شود.
مهرداد پرهیز اظهار داشت: در سطح کشور 50 کارخانه تولید دی کلسیم فسفات وجود دارد که به دلیل حمایت نکردن از تولید کننده این ماده افزودنی هم اینک کمتر از 10 واحد در این بخش فعالیت می کنند.
یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در شهرستان آزادشهر در شرق گلستان نیز گفت: برای استمرار و رونق بخش تولید حتی هنگامی که بازار اشباع می شود، وجود خریدار ضروری است در حالی که مشکل بازار فروش و هراس از آینده بازار همواره یکی از دغدغه های این صنعت است.
حسن سادین با بیان اینکه در این واحد 70 تن گوشت مرغ تولید شد ،ولی به دلیل اشباع بازار و مجبور بودن با 600 میلیون ریال خسارت به واسطه ها فروخته ام، اظهارداشت: ایجاد مرکز مستقل اعم از دولتی یا خصوصی برای رفع نگرانی پرورش دهنده هنگام اشباع بازار به منظور فروش محصول ضروری است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم گفت: از فرصتی که با افزایش قیمت ارز در اختیار تولید کننده قرار گرفته باید برای صادرات بیشتر بهره برداری شود.
رضا مبصری اضافه کرد: سال قبل به دلیل پائین بودن قیمت ارز، صادرات مرغ به نفع صادرکننده ایرانی نبود و رقبای ترکیه ای و اوکراینی بازار منطقه را در اختیار گرفتند.
به گفته وی، یکی دیگر از مشکلات در صادرات فرآورده های طیور به خارج از کشور، نبود زیرساخت های مناسب برای استمرار صدور محصولات این بخش است.
وی گفت: سال گذشته شایعه آنفلوآنزای حاد پرندگان در منطقه باعث شد تا بخش طیور کشور ما که پاک از این بیماری بود نیز امکان صادرات و کسب درآمد نداشته باشد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی جهادکشاورزی گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اکنون از این استان زمینه صادرات حدود 35 درصد از گوشت مرغ تولیدی به میزان 80 هزار تن در سال وجود دارد.
حسین کاویانی بر سرمایه گذاری در حوزه دستیابی به بازار مناسب به منظور رونق تولید گوشت مرغ در استان نیز تاکید نمود و پیشنهاد کرد که ضمن پرداخت یارانه مستقیم به تولیدکنندگان برای کاهش هزینه تولید، یارانه صادراتی به این بخش اختصاص یابد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان هم گفت: در مدت 10 سال گذشته این استان از مصرف کننده مرغ به صادر کننده تبدیل شده، اما تامین امکانات و زیر ساخت ها همراه با بخش تولید رشد نکرده است.
رحمت الله سمیعی اظهار داشت: صادرات محدود کنونی برای افزایش، نیاز به برنامه ریزی و سرمایه گذاری در حوزه تامین زیر ساخت ها دارد.
به گفته وی، در این سال ها در مقطعی تا 20 هزار تن مرغ تولیدی از استان به خارج از کشور صادر شده ،ولی به دلیل نبود برنامه و مشکلات در حوزه های مختلف و فقدان زیرساخت ها، این صادرات کاهش یافته است.
وی، بهترین زمان صادرات مرغ از استان گلستان را ابتدای سال اعلام کرد و افزود: بدلیل فقدان برنامه ریزی مناسب و حمایت نشدن تولید کننده ،تاکنون برای استفاده از این بازه زمانی موفق نبوده ایم.
سمیعی در خصوص افزایش قیمت نهاده ها هم گفت: حدود 80 درصد نهاده ها وارداتی بوده و رفع این مشکل از توان استان خارج بوده و نیازمند اقدام و حمایت مسوولان مرتبط در سطح ملی است.
وی نیاز روزانه واحدهای تولیدی صنعت مرغ استان را یکهزار و 500 تن نهاده اعلام کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان همچنین از مرغداران خواست که اگر کیفیت نهاده ها پایین است، گزارش آن را در اختیار این معاونت قرار داده تا با هماهنگی دستگاه های مرتبط، برخورد قانونی صورت گیرد.
سمعیی در خصوص خرید مازاد مرغ تولیدی مرغ هم گفت: معتقدم که نباید شرکت پشتیبانی امور دام و طیور را درگیر مسایل بازار کرد و باید از ظرفیت بخش خصوصی در این بخش استفاده شود.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند گفت: اکنون 10 درصد مرغ پرورشی کشور در گلستان تولید که از این میزان 80 درصد مازاد بوده و باید به دیگر استان ها و یا با تامین زیرساخت های لازم به خارج از کشور صادر شود.
غلامعلی هلاکو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برای صادرات تولید مازاد مرغ باید سرمایه گذاری به درستی صورت گیرد.
وی، شتاب در تشکیل کنسرسیوم صادراتی را برای حمایت از تولیدکنندگان صنعت طیور استان پیشنهاد داد و گفت: این طرح نگاه تخصصی به حوزه صادرات طیور در استان بوده که باید عملیاتی و از مزایای آن تولید کننده بهره مند شود.
هلاکو به وضعیت پرورش مرغ در گلستان هم اشاره کرد و افزود: اکنون ضریب تبدیل خوراک طیور به گوشت مرغ در مرغداری های استان به ازای هریک کیلو و800 گرم، یک کیلوگرم گوشت بوده، در حالی که میانگین کشوری به ازای دو کیلو و 9گرم، یک کیلوگرم گوشت مرغ است.
وی اقلیم مناسب، استفاده از تکنولوژی در پرورش، کمتر بودن تلفات پرورش (4 درصد درگلستان و میانگین کشوری 9 درصد)، پایین بودن دوره پرورش (43 روز در گلستان و میانگین کشوری 51 روز) و ارائه تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش را از دیگر شاخص های مطلوب پرورش طیور در استان برشمرد.
به گفته وی، در چهار ماه نخست امسال از گلستان 92 تن گوشت مرغ به عراق و افغانستان، هشت هزار و 914 تن خوراک طیور به ترکمنستان، 18تن آلایش خوراکی طیور به عراق و افغانستان، دو میلیون و 539 هزار و 800 قطعه جوجه یک روزه گوشتی و 150 هزار عدد تخم مرغ نطفه دار به ترکمنستان صادر شده است.
او افزود: در این مدت 78 هزار تن گوشت مرغ و 11 هزار تن تخم مرغ در واحدهای طیور استان تولید شد.
هلاکو در مورد ظرفیت جوجه ریزی واحدهای طیور استان در تابستان امسال هم گفت: در این فصل 200 واحد مرغداری استان جوجه ریزی کرده و در تولید مرغ گوشتی فعال است.
صنعت طیور گلستان به عنوان زنجیره تولید بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی استان را شامل می شود، واحدهای مرغداری، صادرات مرغ و فرآورده های آن، توسعه صنایع تولید خوراک طیور، مرغ مادر، جوجه یکروزه و مزارع پرورش نیمچه گوشتی به عنوان سرمایه مطلوبی در حوزه تولید، تجارت و صادرات این صنعت است که باید مشکلات پیش روی فعالان این بخش از سوی مسوولان مرتبط با برنامه ریزی و تهیه سند آمایش رفع شود.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.