در این یادداشت آمده است: استان گلستان با برخورداری از راههای سه گانه زمینی (جاده ای_ ریلی)، هوایی و دریایی مستعد توسعه مناسبات همه جانبه با کشورهای همسایه بویژه ترکمنستان و قزاقستان است.
تاریخ روابط گلستان با کشورهای حاشیه دریای خزر به حدود ربع قرن یعنی فروپاشی شوروی و استقلال این کشورها (1991م) بر می گردد. در طول این سالها روابط متقابل سیاسی، فرهنگی و بازرگانی ایران و کشورهای آسیای مرکزی دارای افت و خیز و تجارب تلخ شیرین بوده است.
با وجود اینکه روابط سیاسی با ثبات و نسبتا خوب و سودمند برای اطراف الجوانب را شاهد بوده ایم؛ در زمینه تجارت و انجام پروژه ها و معاملات ارزی، پیوسته روند یکنواختی بر روابط اثنین طرفین حاکم نبوده است. در حالی که غالبا' امور تجاری و فعالیت هجای اقتصادی بین کشورهای ترکمنستان و قزاقستان عواید فراوانی داشته است
با انتصاب استاندار جدید دکتر هاشمی، کلید روابط نزدیکتر با ترکمنستان زده شد.
در ابتدای سال جاری همزمان با سفر دکتر روحانی ریاست محترم جمهور که هیات بلند پایه ی ایرانی ایشان را همراهی می کرد؛ از طرف هیات استان گلستان در راس آن دکتر هاشمی ، پیشنهادهایی جهت بهبود شرایط تعامل با ترکمنستان مطرح شد. از جمله آزادی زندانیان ایرانی _که اکثریت آنان را اهالی گلستان تشکیل می دادند_فی المجلس مورد توافق طرفین قرار گرفت. لذا با آزادی زندانیان در آغاز سال جدید کام گلستانی ها و عموم خانواده های زندانیان را شیرین نمود.
اینبار با ابتکار سکاندار استان گلستان، تلاش های جدی آغاز گردیده است تا چرخ تعامل همه جانبه و بویژه تجارت با دو کشور دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان تندتر بچرخد و فرصت های روابط حسنه فعلیت پیدا کند.
8 مرداد استاندار گلستان به همراه هیاتی از استان برای مذاکره با سفرای ترکمنستان و قزاقستان عازم پایتخت ایران شد تا زمینه های عملیاتی شدن تفاهم نامه ها فراهم گردد.
وی در این نشست ها، با بر شمردن ظرفیت های موجود، از امکان ده برابر شدن مبادلات تجاری و اقتصادی استان با این کشورها خبر داد.
سید مناف هاشمی در نشست با احمد قربانف سفیر ترکمنستان در ایران، به موضوعات مهمی چون رفع مشکلات گمرک، تسهیل حمل و نقل ریلی، صدور ویزای تجاری و مسافرتی، تقویت مبادلات فرهنگی، تجاری، هنری، توریستی، ورزشی و ارتقای سهم مبادلات تاکید نمودند.
همچنین در راستای اجرای تفاهم نامه های منعقده، از طرف استاندار گلستان پیشنهاد خواهرخواندگی استان بالکان آباد و گرگان مطرح گردید.
استاندار گلستان، به دیدار سفیر قزاقستان هم رفت تا ظرفیت مناسبات بین دو کشور را از طریق استان گلستان ارتقاء دهد.
وی با اشاره بر موافقت کمیسیون مجلس با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون، خواهان استفاده از ظرفیت های دو کشور گردید. این دیدار که با حضور دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان تشکیل شد؛ استاندار خواستار ایجاد منطقه آزاد اینچه برون، ساخت سیلوی مشترک با کشور قزاقستان، ایجاد سرای تجاری، تقویت صنعت گردشگری شد و تحقق این امور را موجب تحکیم پیوند دو دولت و ملت ایران و قزاق برشمرد.
هاشمی با اشاره به وجود 5 هزار قزاق ساکن در استان گلستان، نگاهی هم بر توسعه فعالیت های فرهنگی و صدور خدمات فنی و مهندسی بین دو کشور داشت.
در پایان، جهت ارزیابی این نشست باید گفت که برقراری ارتباط استان گلستان به عنوان شاهراه اصلی مبادلات تجاری با سفرای دو کشور فوق الذکر اهمیت فوق العاده ای دارد. بویژه، کشور عزیز ما ایران در شرایط کنونی که با تهدیدات استکبار جهانی به سرکردگی امریکا برای تحریم همه جانبه روبروست؛ حفظ و توسعه تعامل با کشورهای همسایه یک راهبرد دائمی خواهد بود.
در این راستا پیشنهاد می گردد که اولا این نشست ها مستمر و با فواصل زمانی معین برگزار گردد.
ثانیا، نشست ها با شناسایی آسیب ها و به منظور مرتفع نمودن مشکلات و چاره جوئی های عملی همراه باشد.
ثالثا، این اقدام مهم دکتر هاشمی می باید ابعاد بیشتری پیدا کند و شامل کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان و آستاراخان روسیه گردد. چرا که روابط تجاری ایرانیان و اهالی استان گلستان با این کشورها قابل توجه است.
رابعا، این نشست ها به منظور اتخاذ تصمیم های لازم با مسئولان طرفین،می تواند در کشورهای مبداء و مقصد به تناوب منعقد گردد.
نهایتا' این نشست اقدامی شایسته در شرایط خطیر کشور به شمار رفته، امیدواریم دستاورد آن به رونق تجارت و مباذلات همه جانبه و قراردادهای مهم فیمابین منجر گردد.
3091/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.