به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مراد اکبری عصر چهارشنبه درحاشیه بازدید از اجرای طرح 10 هزار هکتاری زهکشی اراضی کشاورزی دهستان 'آق آباد' گنبدکاووس به خبرنگاران گفت: برای مجهز کردن این مقدار اراضی زراعی به شیوه های نوین آبیاری، مبلغ 20 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی افزود: از اعتبارات پیش بینی شده 250 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و هشت هزار میلیارد ریال از منابع داخلی دولت تامین می شود.
اکبری اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون 40 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور به شیوه های آبیاری نوین مجهز شده و 130 هزار هکتار باقی مانده نیز تا پایان امسال اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: سهم اعتبارات استان گلستان برای اجرای طرح های آبیاری نوین درسال جاری 500 میلیارد ریال است ضمن اینکه در این استان طی سال گذشته مقدار هشت هزارو 500 هکتار اراضی زراعی به سیستم های آبیاری نوین مجهز شدند.
به گفته وی در سال گذشته در مجموع یک هزار و 750 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آب و خاک از جمله توسعه آبیاری های نوین، زهکشی اراضی و تجهیز قنوات به استان گلستان اعتبار داده شده است.

*** زهکشی 280 هزار هکتار اراضی گلستان به 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی به طرح زهکشی 280 هزار هکتاری اراضی کم بازده و شوره زار مناطق شمالی استان گلستان اشاره کرد و گفت: از دو سال پیش تاکنون عملیات زهکشی درسطح 33 هزار هکتار از این اراضی آغاز شده است .
اکبری بابیان اینکه تاکنون زهکشی 12 هزار هکتار پایان یافته و بقیه نیز بین 40 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: اعتبار تخصیص یافته برای این طرح در دو سال اخیر مبلغ 700 میلیارد ریال بوده است.
وی، اعتبار مورد نیاز برای زهکشی کل 280 هزار هکتار اراضی کم بازده مناطق شمالی گلستان را 15 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تامین این اعتبار که قرار است از محل فاینانس داخلی تامین شود، رایزنی هایی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.
اکبری همچنین از انجام مطالعات 100 هزار هکتار دیگر از اراضی کم بازده مناطق شمالی گلستان خبر داد و اضافه کرد: عملکرد تولید در اراضی که زهکشی شده از 800 تا 900 کیلوگرم در هکتار به حدود سه تن در هکتار افزایش یافته است.
وی به اجرای طرح زهکشی 550 هزار هکتاری استان خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: دراین طرح که بزرگترین طرح زهکشی کشور است، تاکنون 300 هزار هکتار آن به دو روش زهکشی سطحی و زیرزمینی انجام شده است.
معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: امروز ایران از کشورهای پیشرو در انجام زهکشی اراضی کم بازده و شوره زار به روش زیرزمینی در جهان به شمار می رود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است که با افزون بر 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از مراکز مهم تولیدات کشاورزی این استان به شمار می رود؛ 60 درصد از اراضی زراعی این شهرستان دیم است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.