به گزارش خبرنگار ایرنا هادی هاشمیان روز یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری از وقوع جرم گلستان که با حضور استاندار و دیگر مسوولان استان برگزار شد، اظهار کرد: خاکستر شدن صدها هکتار جنگل بکر و ارزشمند نتیجه بی توجهی به هشدارها بود.
وی اظهار کرد: بارها نسبت به ضرورت پیشگیری از بروز آتش سوزی در جنگل ها و زمین های کشاورزی گلستان هشدار دادیم اما توجهی به آن نشد.
وی بیان کرد: نامه ها و هشدارهای فراوانی به ادارات و دستگاه های مرتبط ارسال کردیم تا با پیشگیری از بروز خسارت و تلفات اخیر جلوگیری شود و اگر پیشگیری های لازم در این زمینه انجام می شد، شاهد آتش سوزی چند روز گذشته نبودیم.
رییس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه یکی از راه های کاهش خسارت این گونه آتش سوزی ها اطلاع رسانی بیشتر و دقیق است، گفت: لازم است اطلاع رسانی بیش از پیش به گوش شهروندان و بخصوص حاشیه نشینان جنگل ها رسانده شود.
گفتنی است در جریان آتش سوزی ظهر دوشنبه گذشته پارک ملی گلستان مدیرکل محیط زیست استان که مدیریت متمرکز پارک ملی گلستان را بر عهده دارد تا غروب همان روز از درز خبر و اطلاع رسانی حادثه جلوگیری کرده که همین عامل، نیروهای مردمی و داوطلب را دیرتر از زمان معمول به یاری امدادگران آتش نشان رسانده است.
آتش سوزی پارک ملی گلستان علاوه بر خاکستر کردن گستره وسیعی از پارک ملی گلستان باعث سوختن تعداد زیادی از وحوش جنگلی بویژه گونه های کمیاب جانوری شد.
پارک ملی گلستان قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.
رییس کل دادگستری گلستان همچنین گفت: مردم و مسوولین در هفته درختکاری با تلاش فراوان چند صد درخت می کارند اما بی توجهی یک فرد صدها هکتار از جنگل را در مدتی کوتاه تبدیل به خاکستر می کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به آمار بالای تصادف موتورسواران گلستان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات برخورد با موتورسواران متخلف جانبداری بی دلیل برخی مسوولین از فرد خطاکار است.
هاشمیان بیان کرد: در برخی شهرها به محض توقف موتورسواران نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و مسوولان ادارات در تماس با مقام قضایی و پلیس خواستار پس دادن موتورها به صاحبان آن ها می شوند.
رییس کل دادگستری گلستان افزود: این مسوولین بدون توجه به تخلف های انجام شده می گویند وضع اقتصادی موتورسواران نامناسب است و نباید با آنها برخورد قهرآمیز کرد.
هاشمیان ادامه داد: دفاع بی دلیل مسوولان باعث افزایش حضور موتورسیکلت سواران متخلف در جاده های گلستان شده و امکان بروز تلفات را بیشتر کرده است.
وی همچنین با یادآوری خشکسالی و ضرورت جلوگیری از هدررفت آب گفت: در گلستان بیش از 16 هزار چاه غیرمجاز وجود دارد و قضات استان احکام فراوانی برای مسدود کردن آنها صادر کرده اند اما هزینه بالای مسدودسازی و پلمب کردن اجرای حکم را معطل کرده است.
در این نشست مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان هم آمار بالای تصادف موتورسیکلت ها در استان را نگران کننده دانست و گفت: امسال آمار سوانح موتوری و خسارات و تلفات ناشی از آن در استان افزایش یافت.
مهدی میقانی اظهار داشت: بخش عمده مرگ و میرهای ناشی از سوانح موتوری گلستان جوانان زیر 30 سال هستند که اگر با اجرای طرح های پیشگیرانه مانع آن نشویم، شرایط سختی را پیش رو خواهیم داشت.
مدیرکل بهزیستی گلستان هم در این جلسه افزایش آمار تلفات جاده ای و مرگ بالای موتورسواران را از عوامل بیشتر شدن تعداد زنان سرپرست خانوار در استان دانست.
ابراهیم غفاری گفت: در زمان حاضر 60 درصد بیماران ضایعه نخاعی گلستان بیماران ناشی از سوانح جاده ای و به خصوص موتورسیکلت ها هستند که مراقبت ونگهداری از آن ها هزینه های درمانی و اجتماعی زیادی برای جامعه خواهد داشت.
وی بیان کرد: بعد از سرطان مرگ ناشی از سوانح موتوری دومین عامل به وجود آورده زنان سرپرست خانوار در گلستان است که فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از این وسیله به کاهش مرگ و میرها و به تبع آن مهار آسیب های اجتماعی خواهد انجامید.
گلستان نزدیک به 1.9 میلیون نفر جمعیت در سطح 14 شهرستان دارد.
3091/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.