به گزارش خبرنگار ایرنا، این عده از دهیاران روز پنجشنبه درهمایش بزرگداشت 14 تیر، روز دهیار که با حضور فرماندار، معاونین او، بخشداران، امام جمعه و برخی مدیران دستگاه های اجرایی گنبدکاووس برگزار شد، از برخی کم توجهی ها توسط بعضی مدیران این شهرستان به روستاها ابراز گله مندی کردند.
دهیار روستای کاکا از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس در این مراسم، با قدردانی از تلاش همه مسئولان ادارات و نهادهای اجرایی این شهرستان بویژه ادارات خدمات رسان، ضعف ولتاژ برق و خاموشی های مکرر آن، کمبود آب شرب، کندی اجرای طرح هادی روستایی و ضرورت بازنگری در آن، ضرورت تلاش بیشتر انتظامی در جمع آوری اراذل و معتادان، تاخیر بیش از حد پلیس راه برای حضور در صحنه های تصادف و روند کند رسیدگی به پرونده های حوزه منابع طبیعی را از مسائل و مشکلات روستاها برشمرد.
اسماعیل حنفی گفت: فرسوده بودن برخی شبکه های برق که بعضا بالای 40 سال قدمت دارند، در کنار ضعف ولثار برق و خاموشی های مکرر و نیز واگذاری انشعاب برق به واحدهای بدون پروانه ساخت، موجبات نارضایتی بسیاری از اهالی روستاها را فراهم کرده است.
وی افزود: درحوزه آب روستایی نیز به دلیل فرسوده بودن شبکه های انتقال و منبع ذخیره آب، بخش زیادی از آب شرب به هدر می رود و روستاها را با کمبود آب شرب بهداشتی مواجه کرده است.
حنفی با اشاره به مشکلات حوزه بنیاد مسکن، اضافه کرد: مهمترین مشکل این بخش که مشکل بسیاری از روستاها نیز است، ضرورت بازنگری در طرح هادی روستایی می باشد که در کنار روند کند اجرای این طرح ها و بالابودن هزینه های اجرایی آن، تاخیر در واگذاری قیر رایگان و عدم پرداخت حق تفکیک اراضی به دهیاران مشکلاتی را برای اهالی و دهیاران ایجاد کرده است.
وی با تاکید برضرورت تعامل بیشتر مدیران اجرایی با دهیاران، تصریح کرد: تلاش بیشتر نیروی انتظامی در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی با جمع آوری اراذل و اوباش و معتادان متجاهر در مناطق روستایی، تسریع در رسیدگی به پرونده های منابع طبیعی و حضور بموقع پلیس راه در سوانح رانندگی از دیگر مطالبات مردم روستایی گنبدکاووس است.
به گزارش ایرنا، نماینده شورای بخش مرکزی گنبدکاووس نیز به نمایندگی از دیگر دهیاران این بخش گفت: در بخش مرکزی این شهرستان که بزرگترین بخش از نظر جمعیت و تعداد روستا در استان گلستان است، مردم با مشکلات و کمبودهایی زیادی مواجه اند که مدیران باید بدون تبعیض بین مناطق شهری و روستایی، برای رفع آن تلاش نمایند.
عبدالرحمن گوگ افزود: درحال حاضر 43 درصد روستاهای بخش مرکزی گنبدکاووس و بخش قابل توجهی از روستاهای بخش داشلی برون این شهرستان با کمبود آب شرب مواجه هستند که نیاز به توجه ویژه برای رفع این مشکل است.
وی گفت: در بخش برق نیز ولثار پایین برق در برخی روستاها سبب شده تا مردم در هوای گرم تابستان گنبدکاووس که در این ایام بالای 45 درجه است، حتی قادر با روشن کردن پنکه نیز نباشند.
گوگ اضافه کرد: مشکلات برق و آب مهمترین عامل در مهاجرت روستاییان به شهر است که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.
وی، توجه به اشتغال روستایی و صدور سند مالکیت برای اراضی مسکونی روستایی را از دیگر مطالبات مردم این مناطق دانست و تصریح کرد: هماهنگی و همکاری بیشتر بین بنیاد مسکن و بنیاد علوی می تواند روند صدور سند مالکیت را تسریع نمایند.
نماینده شورای بخش مرکزی گنبدکاووس ادامه داد: پرونده های اشتغال روستایی زیادی در این شهرستان تکمیل شده اما براساس آخرین آمار از 98 پرونده، تنها چهار پرونده موفق به اخذ تسهیلات شدند.
گوگ از وجود جاده های کم عرض در مناطق روستایی بویژه دهستان 'سلطانعلی' خبر داد و گفت: این عامل سبب وقوع سوانح ناگوار رانندگی و بعضا فوت روستاییان شده که متولیان امر باید نسبت به تعریض جاده ها اقدام نمایند.
وی همچنین از عدم انجام تعهدات ازسوی برخی ادارات و نهادهای گنبدکاووس که با هدف اجرای طرح های خود از اهالی زمین رایگان گرفته اند اما طرح خود را اجرا نکردند انتقاد و ادعا کرد: برخی از این ادارات زمین را به نام خود یا دیگر اشخاص سند زده و آن را فروخته اند.
به گزارش ایرنا، این قسمت از سخنان نماینده شورای بخش مرکزی و زمانی که از مسئولان خواست تا اگر نمی خواهند طرح خود را اجرا کنند، زمین را برگردانند، با تشویق مکرر حاضرین در جلسه مواجه شد.
دهیار روستای فجر (گدایجه) نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا اهمیت ندادن به دهیاران و مکاتبات آنان از سوی برخی مدیران دستگاه های اجرایی و خدماتی را از مهمترین مشکلات دهیاران دانست و برلزوم تعامل و همکاری بیشتر مدیران با دهیاران به عنوان نماینده عالی دولت در روستاها تاکید کرد.
عظیم ایگدری گفت: قانون فعلی دهیاران جامع و کامل نیست و همین امر سبب شده تا برخی مدیران به دهیاران کم توجهی نموده و بعضا با ناملایمتی با این قشر زحمتکش که با کمترین حقوق به مردم خدمت و عمران و آبادانی روستا را پیگیری می کنند، برخورد نمایند.
به گزارش ایرنا، دراین مراسم علاوه بر فرماندار ویژه، امام جمعه و دو بخشدار داشلی برون و مرکزی گنبدکاووس، فرمانده انتظامی، فرمانده پلیس راه و روسای اداره برق، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرکز بهداشت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز به بیان مسائل و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.
کمبود بودجه و تخصیص نیافتن کامل اعتبارات عمرانی درسال های اخیر، وسعت بالا و پراکندگی روستاهای گنبدکاووس و نیز مشکل سراسری تولید برق درسال جاری و ضعف ولثار و خاموشی های مدیریت شده از جمله پاسخ های مدیران در این جلسه بود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت واقع درشرق استان گلستان، دارای دو شهر، 6 دهستان، 167 روستای دارای کد شناسایی و حدود 40 نقطه جمعیتی است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.