به گزارش ایرنا و براساس اعلام مدیریت بحران گلستان، مرتضی بسطامی ظهر چهارشنبه در دیدار با مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان اظهار داشت:
این استان در گستره 'زمین‎ساختی (خاوری) و کپه‎داغ' از نظر لرزه‎خیزی بوده که این مناطق دارای زمین‎لرزه‎های مخرب و بزرگ با دوره بازگشت بلندمدت هستند.
وی اضافه کرد: شهرهای گرگان، بندرگز، کردکوی، علی‎آبادکتول، آق‎قلا، آزادشهر، گنبدکاووس از مناطق لرزه‎خیز استان است که با افزایش ایستگاه‎های لرزه‎نگاری باند پهن باید مورد رصد و بررسی بیشتر قرار گیرد.
به گفته وی؛ بهره ‎برداری از ایستگاه‎های لرزه‎نگاری باند پهن موجود و توسعه به سایر نقاط استان گلستان امری ضروری و اجتناب‎ناپذیر است.
رییس پروژه‎های عمرانی و امور فنی پژوهشکده بین‎المللی زلزله‎شناسی و مهندسی زلزله گفت: علاوه بر آن نصب و راه‎اندازی شبکه‎های لرزه‎نگاری موقت متراکم در گستره‎ سدها، زون‎های لرزه‎خیز و گسل‎های مهم استان به منظور بررسی دقیق‎تر وضعیت لرزه‎خیزی منطقه توصیه می‎شود.
وی افزود: شبکه ملی لرزه‌نگاری باند پهن کشور درشکل نهایی و براساس طرح ارائه شده شامل 48 ایستگاه لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری خواهد بود که توسط سیستم مخابراتی ماهواره‌ای به مرکز شبکه مرتبط می‌شود.
بسطامی یادآور شد: این شبکه با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته لرزه‌نگاری باند پهن و امکان ارتباط مستقیم مخابراتی تعیین محل دقیق و میزان بزرگی زلزله را در مدت زمان کوتاهی پس از وقوع میسر می‌سازد.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در راستای شناسایی مناطق اصلی زلزله‌خیز و ساز و کارهای مربوطه ؛ طراحی و راه‌اندازی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن در کشور را انجام داده است، گفت: تهیه بانک اطلاعاتی زمین‌لرزه فلات ایران، پوشش کامل کشور به کمک ایستگاه‌های لرزه‌‌نگاری به منظور تعیین اطلاعات لازم در رابطه با لرزه‌خیزی مناطق مختلف، مطالعه ماهیت لرزه‌خیزی کشور، اعلام و گزارش زمین‌لرزه‌ها در کمترین زمان ممکن، ثبت زمین‌لرزه‌های دور و نزدیک در گستره وسیعی از فرکانس و دامنه با استفاده از لرزه‌نگارهای باند پهن از جمله اهداف است.
ایران به عنوان یکی از لرزه خیزترین مناطق جهان بوده که بر روی کمربند جهانی زلزله نیز قرار دارد و محل وقوع زمین لرزه‌های مخرب در طول تاریخ بوده است.
پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله مقارن با وقوع زمین‌لرزه مخرب رودبار در شمال کشور راه اندازی شد و به جهت تحقق برنامه کاهش خطرات زمین‌لرزه در کشور طرح شبکه ملی لرزه‌نگاری باند پهن در دستور کار قرار گرفت.
مجتبی جمالی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان نیز گفت: با توجه به مطالعات امکان‎سنجی و مکان‎یابی احداث ایستگاه لرزه‎نگاری باند پهن در استان توسط پژوهشکده بین‎المللی زلزله‎شناسی و مهندسی زلزله کشور، محل احداث ایستگاه درعلی‎آبادکتول تعیین و مصوب شد.
وی تصریح کرد: در صورت تامین زیرساخت‎های ایستگاه (واگذاری زمین، احداث ابنیه مورد نیاز) توسط استان، پژوهشگاه متعهد شده که نسبت به تجهیز آن با اعتباری به مبلغ 3 میلیارد ریال اقدام کند.
به گفته وی؛ گلستان متعهد به پیگیری جذب اعتبار برای احداث زیرساخت‎های ایستگاه لرزه‎نگاری باند پهن در علی‎آبادکتول بوده و در سال جاری محقق خواهد شد.
به گزارش ایرنا ایستگاه لرزه نگاری باند پهن علی آبادکتول دومین مورد درگلستان است و پیش از این ایستگاه باند پهن در شهرستان مراوه‎تپه در منتهی الیه شرق استان احداث شده است.
گفته می شود قرارگیری گلستان در محدوده‎ زمین‎ساختی البرز (خاوری) و کپه‌داغ باعث ایجاد ویژگی‎های خاصی در لرزه‎خیزی این ناحیه شده است.
براساس اعلام مدیریت بحران 10 زمین ‎لرزه تاریخی مخرب، 580 زمین‎لرزه دستگاهی و وجود گسل‎های فراوان و فعال در این استان و مناطق همجوار آن نشان‎دهنده لرزه‎خیز بودن گلستان و پیرامون آن است.
ایستگاه لرزه‌نگاری مراوه‌تپه در 22 فروردین 1385 افتتاح شد، این ایستگاه در روستای اسلام‌آباد شهرستان قرار دارد.
1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.