مختار مهاجر روز سه شنبه در گزارشی از آخرین وضعیت برداشت گندم در استان به ایرنا اعلام کرد: هنوز برداشت گندم از اراضی زیرکشت در مناطق جنوبی و کوهپایه ای استان در سطح بیش از دو هزار هکتار باقی است که به تدریج برداشت می شود.
به گفته وی؛ امسال کارشناسان کشاورزی پیش بینی کرده اند که حدود یک میلیون و 400 هزار تن محصول از گندمزارهای گلستان برداشت شود.
هر ساله کار برداشت گندم در گلستان از ابتدای خرداد از گندمزارهای دشت آغاز می شود که از دو هزار و 700 دستگاه کمباین موجود در استان در این عملیات استفاده می شود.
مهاجر در خصوص وضعیت خرید تضمینی گندم نیز اظهار داشت: تا اوایل هفته جاری مقدار 887 هزار و 300 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تحویل مراکز خرید تضمینی در سطح استان شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این 40 هزار تن گندم بذری برداشتی نیز توسط این سازمان و شرکت های مرتبط خرید شده است.
به گفته وی؛ همچنین بیش از 60 هزار تن گندم را نیز کشاورزان برای خود مصرفی نگه داشته و عرضه نکرده اند.
سال قبل گندمکاران گلستان یک میلیون و 302 هزار تن گندم با کیفیت از سطح 380 هزار هکتار برداشت کردند که یک میلیون و 102 هزار تن مازاد بر نیاز بود و به نرخ تضمینی 13هزار ریال تحویل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان شد.
گلستان واقع در شمال کشور بعد از فارس، دومین استان تولید کننده برتر گندم در کشور به شمار می رود، محصول مازاد بر نیاز کشاورزان این خطه علاوه بر گلستان برای مصرف ساکنان 18 استان دیگر طی سال حمل می شود.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.