در این گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان 24 می خوانیم: نمی توان منکر این شد که قلیان سراها و قهوه خانه ها در گذشته، ارتباطی با خانواده های ایرانی نداشته است؛ چرا که در گذشته تاریخ ایران، قهوه خانه ها به عنوان محلی برای گپ و گفت بزرگان و افراد سرشناس هر منطقه بوده و در بیشتر مناطق کشور استفاده از قلیان و رفتن به قهوه خانه ها جزئی از فرهنگ مردم بوده است.
اما نکته ای که در این رابطه حائز اهمیت است، این است که در گذشته افرادی که سنشان پایین بوده، اجازه ورود به قهوه‌خانه‌ها را نداشتند و اگر کسی به قهوه خانه ها برای مصرف قلیان مراجعه می‌کرد، مورد خشم خانواده قرار می گرفت.
اما در حال حاضر با گذشت زمان و ایجاد تغییراتی در فرهنگ و رسوم مردم به عینه می بینیم که سنت شکنی های زیادی در جامعه اتفاق می افتد؛ به طور مثال قهوه خانه ها و یا کافه ها دیگر جای بزرگان نیست و این مکان ها پر شده است از جوانان و حتی نوجوانان که برای مصرف قلیان هایی با طعم های گوناگون، وقت و مال خود را هزینه می‌کنند.
متاسفانه نبود فضا و امکانات مناسب برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و همچنین برنامه‌ریزی ناصحیح خانواده‌ها در خصوص تربیت فرزندان، جوانان به جهت تفریح و سپری کردن اوقات فراغت خود به سراغ قلیان می روند که این مسئله آسیب های جدی را برای جامعه داشته است.
همچنین نبود قوانین و آموزش مناسب باعث شده است که قلیان کشیدن برای بانوان و خانواده ها امری بسیار عادی تلقی شود، این موضوع هم سلامت خانواده را دچار آسیب می کند و هم در دراز مدت باعث ایجاد چالش های فرهنگی در جامعه می‌شود.
کم کاری ارگان های فرهنگی در خصوص تبلیغات مناسب جهت نشان دادن مضرات قلیان باعث شده است تا قلیان کشیدن نوعی ژست بچه پولداری تلقی شود؛ ما می‌بینیم که در شبکه های مجازی اکثریت جوانان در صفحات خود فیلم‌هایی را از حضور خود در کافه ها در هنگام قلیان کشیدن منتشر می‌کنند.
کافه داری نیز به علت استقبال زیاد نوجوانان و جوانان سود مناسبی دارد و به همین علت قهوه خانه ها و کافه ها به سرعت در حال زیاد شدن هستند، تا جایی که در هر محله می شود چند قهوه خانه را یافت که محل تجمع جوانان شده است.
اما مقصر این مسئله کیست؟ طبق تحقیقات میدانی که در سطح شهر گرگان انجام شد، برخی از جوانان انگیزه خود از قلیان کشی و حضور در مجلس را اینگونه بیان کردند که تفریحات مناسبی که هم دسترسی و قیمت آن مانند قلیان باشد، پیدا نمی شود.
این جوان گرگانی اظهار کرد: جوانان و نوجوانان علاقه آنچنانی نیز به قلیان کشیدن ندارند و با مضرات آن نیز آشنا هستند، ولی در حال حاضر کاری به جز قلیان کشیدن ندارند؛ چراکه همه آنها بیکار هستند و متناسب با سنین آنها امکانات مناسبی در شهر وجود ندارد.
وی ادامه داد: در همین سطح شهر گرگان بگردید، اگر سالن و یا زمین فوتبالی یافتید که سانس خالی داشته باشد، ما لب به قلیان نمیزنیم
واقعا باید سوال کرد که مسئولین برای این آفت که از ریشه، ضربه مهلکی به سلامت و فرهنگ کشور وارد می کند، چه کار کرده اند؟ تاکنون وقتی نرسیده است که حرکتی عملی و جدی برای جلوگیری از پیشرفت قلیان کشی در سطح جامعه انجام دهند؟!
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.