ابوطالب قزلسفلو صبح یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این حریق براثر سهل انگاری و آتش زدن بقایای کاه و کلش گندم برداشتی در مزارع اطراف این عرصه ها روی داده است، به بخشی از جنگل های دست کاشت، طبیعی و مرتع خسارت وارد کرد که وسعت مناطق آسیب دیده پس از کار کارشناسی ، اطلاع رسانی خواهد شد.
وی از حضور فرمانداران و بخشداران مرتبط در کلاله و مراوه تپه، مدیریت بحران استانداری، تلاش 12 ساعته نیروهای دستگاه های مختلف از جمله اداره کل راهداری، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، شهرداری ها، آتش نشانی در بسیج امکانات و نیروهای منابع طبیعی به همراه نیروهای مردمی کلاله و شهرهای همجوار در مهار این آتش سوزی قدردانی کرد.
به گفته وی؛ اکنون نیروهای منابع طبیعی در محل حادثه حضور دارند تا از شعله ور شدن دوباره آتش با توجه به وزش باد و گرمای هوا جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا یکی از عوامل اصلی بروز آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مراتع گلستان سرایت آتش از زمین های کشاورزی است که سهل انگاری برخی کشاورزان بویژه بعد از جمع آوری محصول آن را تشدید می کند.
پنج هزار و 800 کیلومتر همجواری زمین های کشاورزی با عرصه های منابع طبیعی گلستان از جمله خطرات آتش سوزی به شمار می رود.
براساس ماده 45 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، آتش زدن سفال گندم ممنوع و جرم محسوب می شود و این درحالی بوده که برخی کشاورزان برای آماده کردن سریعتر زمین به منظور کشت دوم ، این اقدام را انجام می دهند.
استان گلستان واقع در شمال کشور با وجود 650 هزار هکتار از قطب های کشاورزی کشور است.
زمین های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و 397 هزار و 244 هکتار بوده که در آن جنگل 452 هزار و 185 هکتار، مرتع 862 هزار و 825 هکتار، ساحل حدود 20 هزار هکتار و زمین های مستحدث و موات 62 هزار و 420 هکتار است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.