علی موسی خانی روز چهارشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: علاوه بر این کشت پنبه بعد از برداشت گندم نیز در تابستان امسال انجام می شود.
وی با اشاره به تولید ارقام جدید پنبه 'لطیف، ساجدی و گلستان' از سوی کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی گرگان افزود: این ارقام با ویژگی های پرمحصولی، زودرس بودن و مقاوم به شرایط آب هوایی برای کشت به صورت نشایی مناسبت است.
به گفته وی؛ دوره کشت تا برداشت پنبه نشایی کوتاه تر از دیگر شیوه های کشت و به مدت 115 تا 135 روز بوده و میزان برداشت آن 4،5 تا 6 تن در هکتار است.
موسی خانی؛ کوتاه شدن زمان کاشت، داشت و برداشت، نقش موثر کشت پنبه در رعایت تناوب زراعی و صرفه جویی در مصرف آب را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد.
سال زراعی قبل نیز کشت نشایی پنبه در اراضی استان گلستان به صورت محدود به اجرا در آمد.
گلستان واقع در شمال ایران دارای 650 هزار هکتار زمین کشاورزی است، این استان از قطب های تولید محصولات زراعی و باغی در کشور به شمار می رود.
کشت پنبه در زمین های کشاورزی گلستان در سال های نه چندان دور رواج داشت و این استان به عنوان سرزمین طلای سفید شناخته می شد، اما با توسعه دیگر کشت ها و دوره طولانی کشت، داشت و برداشت این محصول و مقرون به صرفه نبودن برای کشاورز، جای خود را به دیگر زراعت ها داد، اینک کشت نشایی به کمک رونق پنبه کاری در استان آمده است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.