حمیدرضا علی محمدی عصر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: کارخرید تضمینی کلزا از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و اکنون مرحله پایانی خود را سپری می کند.
به گفته وی؛ حدود سه درصد محصول کلزا هنوز در کشتزارهای استان باقی مانده که کشاورزان در حال برداشت و تحویل آن به مراکز خرید تضمینی هستند.
خرید تضمینی دانه روغنی کلزادر استان گلستان از طریق 50 مرکز دایر شده با مباشرت تعاون روستایی در دست انجام است.
قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا با 2 درصد ناخالصی و 10 درصد رطوبت، 28 هزار و 664 ریال تعیین شده است که نسبت به سال زراعی قبل بین 5 تا 6 درصد افزایش دارد
علی محمدی در خصوص پرداخت بهای کلزا هم گفت: تاکنون یکهزار و 80میلیارد ریال بهای این دانه روغنی و معادل 40 درصد فهرست ارسالی شماره حساب های بانکی کشاورزان استان به تهران واریز شده است.
در سال زراعی جاری 60 هزار هکتار از اراضی گلستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص داشت.
به گزارش ایرنا کلزا یکی از بهترین محصولات زراعی در تناوب کشت غلات و دانه های روغنی در اراضی آبی و دیم است، که موجب افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش جمعیت آفات و بیماری ها و علف های هرز مزارع و بالا رفتن 30 درصدی راندمان تولید می شود.
سال زراعی 96 – 95 سطح قابل برداشت کلزا در گلستان 25 هزار و 712 هکتار بود که با خرید 50 هزار و 148 تن محصول توسط 20 مرکز به صورت تضمینی، این استان رتبه نخست کشوری را کسب کرد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با دارا بودن 650 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های تولید غلات و دانه های روغنی از جمله کلزا به شمار می رود.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.