به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر عبدالرضا فاضل روز چهارشنبه درنخستین جلسه مجمع سلامت شهرستان گنبدکاووس گفت: پارسال 16 هزار تصادف رانندگی منجر به انتقال مصدوم به بیمارستان ها در استان گلستان رخ داده که 400 نفر از مصدومان این سوانح فوت کردند.
وی افزود: از مجموع فوت شدگان سوانح رانندگی گلستان در سال گذشته، 74 نفر در محل حادثه، 64 نفر در حین انتقال به مراکز درمانی و بقیه نیز در بیمارستان ها فوت کردند که رقم بسیار بالایی نسبت به میانگین کشوری است.
دکتر فاضل همچنین از مرگ و میر هشت هزار و 892 شهروند گلستانی درسال گذشته خبر داد و اضافه کرد: 50 درصد این مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بوده که علت اصلی آن کم تحرکی و تغذیه نادرست بوده است.
وی با تاکید برضرورت رعایت فرهنگ صحیح رانندگی، اصلاح شیوه های زندگی، رعایت تغذیه مناسب و پرداختن به ورزش از سوی اقشار مختلف مردم گلستان، تصریح کرد: بخشی قابل توجهی از مرگ و میرها با رعایت مسائل ذکر شده، خود مراقبتی و خود کنترلی قابل پیشگیری است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از انجام 860 هزار مراقبت بهداشتی و درمانی از 43 هزار مادر باردار و کودک متولد شده توسط مراکز بهداشتی و درمانی دولتی این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: بطور میانگین هر مادر باردار و کودک متولد شده 10 بار مورد معاینه و مراقبت بهداشتی و درمانی قرار می گیرند.
دکتر فاضل افزود: مصدومان حوادث رانندگی گلستان به طور میانگین 10 روز در مراکز درمانی این استان بستری می شوند که مجموعه این مراقبت ها هزینه های سنگینی بر حوزه بهداشت و درمان کشور و گلستان وارد می کند.
وی اضافه کرد: اگر تنها مجروحان سوانح رانندگی را در یک سال نداشته باشیم به اندازه یک بیمارستان 400 تختخوابی در استان صرفه جویی شده و ظرفیت آن در اختیار دیگر بخش ها قرار می گیرد.
دکتر فاضل تصریح کرد: برای پیشگیری از هزینه های بالای حوزه درمان باید به حوزه سلامت عمومی توجه ویژه شود و برای تحقق این موضوع همه دستگاه های اداری و اجرایی بایستی با حوزه بهداشت و درمان همکاری نمایند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به راه اندازی مجمع ملی سلامت در کشور، استان ها و شهرستان ها،گفت: هدف از راه اندازی این مجمع ها جلب مشارکت دیگر ادارات و نهادها و مردم در انجام فعالیت های حوزه سلامت عمومی و ارتقای آن است.
وی افزود: بخش بهداشت و درمان تنها 25 درصد حوزه سلامت عمومی را برعهده دارد و 75 درصد دیگر نیازمند همکاری دیگر ادارات و نهادها، مردم، خیرین، تشکل های مردم نهاد و رسانه ها است تا با اجرای برنامه های مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نسبت به ارتقای سطح سلامت جامعه اقدام شود.
به گزارش ایرنا، معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت امکانات و ظرفیت های حوزه بهداشت و درمان این شهرستان، راه اندازی دانشکده علوم پزشکی مستقل، ارتقای مراکز تصویربرداری پزشکی ( آنژیو گرافی، سی تی اسکن و سنگ شکن)، راه اندازی مرکز جامع درمان سرطان و آموزشی شدن بیمارستان های دولتی گنبدکاووس را از مطالبات جدی مردم این منطقه دانست.
عبدالقدیر کریمی گفت: گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و مرکزیت شرق گلستان در ارائه خدمات پزشکی نیاز به توجه جدی مسئولان استان و کشور برای ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه بهداشت و درمان است.
وی با مهم دانستن تشکیل مجمع سلامت در گنبدکاووس، افزود: مردم و نیکوکاران این شهرستان آمادگی دارند برای رفع برخی کمبودها و زیرساخت های حوزه درمان همکای نمایند.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه، تشکیل مجمع سلامت در گنبدکاووس به عنوان نخستین مجمع در استان گلستان و راه اندازی کانون های محله ای سلامت مورد تصویب و تاکید قرار گرفت.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.