به نوشته توکلی در انسجام ملی؛ برگزاری جلسه نقد و مورد بررسی قرار دادن عملکرد حدود 20 نشریه در یک جلسه 2 ساعته آن هم عصر یک روز ماه مبارک رمضان اصلا چیز جالبی نیست و چه بسا بسیاری از نشریاتی که همراه با صاحبان آن در ابتدای جلسه توسط آقای رمضانی رئیس محترم اداره رسانه فرهنگ و ارشاد گلستان معرفی شدند از قلم افتادند و کسی هم به آنها نپرداخت.
بهتر بود در جلسه ای که به نام نقد است یکی یا دو تا حداکثر سه نشریه مورد نقد قرار می گرفت که هم کار برای نقاد بهتر می شد و با فراغ بال چند نشریه انتخاب شده را به نقد می کشید و در این بین هم تکلیف نشریات نقد شونده و نقد نشده کاملا مشخص می شد.
همانطوری که از اسم این جلسه بر می آمد نقد نشریات نوپا بود که به نظر حقیر از انتقادات بزرگ وارد بر این جلسه بود زیرا خیلی از این نشریات در فضای چاپ شدن و ادامه کار دادن و چاپ نکردن سرگردان بودند و برخی نیز هنوز به طور مستقل سرپا نبودند و از روی اجبار از آدرس و امکامات نشریات قدیمی تر استفاده می کردند، نشریاتی که مدت زمان زیادی از اخذ مجوز انتشار و فعالیت به چاپ آنها نگذشته بود و به قولی صفر کیلومتر بودند.
نشریاتی که شمارگان زیادی در اختیار مخاطبان خویش قرار نداده بودند و یا کمتر کسی به غیر از اهالی رسانه اسم و رسمی از آنها دیده و شنیده بود، پس نقد نشریات با سابقه بهتر بود در این گونه جلسات انجام می شد، آنهایی که سالیان سال در این عرصه بودند و با چشیدن سرد و گرم روزگار پیراهن زیادی پاره کرده بودند.
همچنین لازم بود در این جلسه به عنوان نمونه نشریه ای هر چند سراسری یا خارجی را مطابق استانداردهای روزنامه نگاری کار می کرد به عنوان الگو معرفی می شد تا مدیران مسئول استان با الهام گرفتن از عملکرد نشریات برتر به دنبال کم کردن فاصله ایجاد شده خود با آنها برآیند.
نکته دیگر قابل ذکر اینکه ضروری بود قبل از برگزاری جلسه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کلاس آموزشی درباره این که نقد اصلا چی است؟ خوب است یا بد؟ کجا و چه زمانی نقد، می توان کرد و مهم تر از همه اینکه نقد پذیر باید باشیم و آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم برگزار می کرد تا بدینوسیله مدیران مسئول، فرهنگ گوش دادن به سخنان طرف مقابل را در خود پرورش می دادند تا با شناخت کافی از نقد و قبول معایب و نواقص کار به فکر ارتقا و بهبود نشریه خویش باشند.
خلاصه بعد از نقدهای ارایه شده از سوی دو نفر از نقادان جلسه برخی از صاحبان و مدیران مسئول نشریات نقد شده شروع به دفاع از خود و نشریه ای که با هزاران امید و آرزو به تازگی مجوز انتشار آن را گرفته بودند پرداختند و متاسفانه برخی با از دست دادن آستانه تحمل خویش به گونه ای موضع سختی نسبت به شخص نقاد گرفتند و حتی مسائل دیگری غیر از موضوع جلسه را پیش کشیدند.
درست است که نشریات استان گلستان ضعف و کاستی هایی در کار خود دارند و این را باید بپذیریم ولی اگر این نشریات نوپا در همین ابتدای امر با انبوهی از انتقاد مواجه شوند احتمال سرخوردگی و کنار کشیدن از عرصه مطبوعات آنها می رود.
نشریات نوپا همانند نهال تازه کاشته شده نیازمند حمایت و نگهداری هستند.
نقد سازنده می تواند کارگشا باشد، نقدها نباید در راستای تخریب، بدنام کردن و یا تسویه حساب های شخصی افراد سوق داده شوند که در این صورت نقد و بررسی کارکرد اصلی خودش را از دست می دهد و می تواند عاملی برای برهم زدن روابط طرفین باشد.
به امید روزی که نشریات استان گلستان با همفکری و همراهی همه علاقمندان به این عرصه پله های رشد و ترقی را بپیمایند.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.