به گفته شماری از دست اندارکاران صنعت نوغانداری گلستان، اکنون هر کیلوگرم پیله تر ابریشم در بازارهای فروش این محصول در استان به ویژه در شهر مینودشت، 330 هزار ریال به صورت توافقی داد و ستد می شود در حالی که سال قبل قیمت این محصول در بازار و به صورت توافقی تا 220 هزار ریال بود.
به گزارش ایرنا، نوغانداری در گلستان هر ساله از اوایل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز و در میانه خرداد، پرورش کرم ابریشم پایان می یابد و در مجموع مدت زمان نگهداری هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، 45 روز است.
قطب تولید پیله تر و ابریشم استان گلستان، مینودشت بوده و گالیکش، کلاله، مراوه تپه، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد دیگر شهرستان های فعال در صنعت نوغانداری هستند.
در گلستان طبق آمارهایی که مسئولان مرتبط با صنعت نوغانداری گلستان ارایه می دهند، یک هزار و 500 هکتار توتستان وجود دارد که سالانه یک نوبت آن هم در فصل بهار به پرورش کرم ابریشم پرداخته می شود.
مسئول نوغانداری سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند می گوید: امسال چهار هزار و 600 جعبه تخم نوغان میان پرورش دهندگان پیله تر ابریشم در استان توزیع شده است.
محسن عطارچی درگفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می شود از این تعداد جعبه تخم نوغان توزیع شده، مقدار 170 تن پیله تر ابریشم تولید و روانه بازار شود.
وی گفت: امسال 28 اردیبهشت ماه نخستین پیله تر تولیدی نوغانداران استان روانه بازار شد و داد و ستد این محصول در بازارهای استان تا 10 روز دیگر پایان می یابد.
وی افزود: دولت امسال افزایشی برای نرخ تضمینی خرید هر کیلو گرم پیله تر ابریشم در نظر نگرفته و پایه خرید را نرخ تضمینی سال قبل قرار داده است.
هر ساله بیشتر پبله تر ابریشم تولید شده گلستان به دلیل نبود صنایع فرآوری در منطقه، به استان خراسان رضوی حمل می شود.
طبق گزارش جهادکشاورزی؛ سال قبل در گلستان 160 تن پیله تر ابریشم از سوی چهار هزار و 260 بهره بردار تولید شده بود.
6204/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.