عید محمد فاروقی روز پنجشنبه در گفت و گو باخبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: نرخ خرید تصمینی گندم و نیز قیمت جو همانند سال گذشته بوده و کرایه حمل نیز تغییری نکرده است.
وی گفت: نرخ تعیین شده برای برداشت دانه روغنی کلزا در عملکرد کمتر از دو تن در هکتار یک میلیون و 550 هزار ریال و بیش از دو تن در هکتار یک میلیون و 710 هزار ریال است.
به گزارش ایرنا برداشت کلزا از سطح 60 هزار هکتار زیر کشت این محصول در استان از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است.
وی اضافه کرد: نرخ برداشت گندم با کمباین نیز به ازای عملکرد کمتر از دو تن در هکتار 950 هزار ریال یا 72کیلوگرم محصول، عملکرد دو تا سه تن در هکتار یک میلیون و 200 هزار ریال یا معادل 100 کیلوگرم محصول و بیش از سه تن در هکتار یک میلیون و 550 هزار ریال یا 120 کیلوگرم محصول تعیین شده است.
به گفته وی؛ تعرفه برداشت با کمباین سنگین وارداتی نظیر نیوهلند، کِلاس، سَمپُو 15 درصد بیشتر از نرخ اعلام شده ،است.
وی افزود: تعرفه برداشت محصول در زمین های زیرکشت در اراضی شیبدار تند، قطعه های کوچک و زمین های در سطح بزرگ به صورت توافقی است.
فاروقی گفت: در تعرفه در نظر گرفته شده برای نرخ برداشت محصول، کلیه هزینه کمباین و سود منطقی لحاظ شده است.
به گزارش ایرنا برداشت محصول 371 هزار و 363 هکتار گندمزار گلستان طی روزهای اخیر از اراضی زیر کشت در شمال و شرق استان آغاز شده است.
کارشناسان برآورد کرده اند که کشاورزان گلستانی در سال زراعی جاری حدود یک میلیون و 400 هزار تن محصول برداشت کنند.
همزمان با برداشت، خرید گندم با نرخ تضمینی 13 هزار ریال آغاز شد، امسال 140 مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان پیش بینی شده است.
فاروقی همچنین افزود: نرخ برداشت محصول جو با کمباین به ازای عملکرد 1.5 تن در هکتار 800 هزار ریال یا معادل 72 کیلوگرم محصول، بیش از 1.5 تن در هکتار یک میلیون و 50 هزار ریال یا 101 کیلوگرم محصول است.
به گزارش ایرنا برداشت جو از حدود 75 هزار هکتار اراضی زیرکشت این محصول در گلستان نیز طی روزهای اخیر از مزارع شهرستان آق قلا در شمال استان آغاز شد.
کارشناسان زراعت پیش بینی کرده اند که امسال 175 هزار تن محصول از زمین های زیر کشت جو در استان برداشت شود.
برای خرید توافقی جو از کشاورزان استان به نرخ هر کیلوگرم 10 هزار و 300 ریال در مجموع 18 مرکز پیش بینی شده است.
بهای جو تحویلی به مراکز خرید پس از فروش در بورس توسط شرکت پشتیبانی امور دام جهادکشاورزی و طبق تاریخ تحویل محصول به حساب کشاورزان واریز می شود، این شیوه از چند سال قبل در استان عملیاتی شده است.
طبق گزارش سازمان جهاد کشاورزی گلستان در سال زراعی جاری، 500 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به زیر کشت گندم،جو و دانه روغنی کلزا رفته که تولید از این سطح از سوی کارشناسان مرتبط، بیش از یک میلیون و 700 هزار تن محصول برآورد شده است.
امسال دو هزار و 698 دستگاه کمباین برای برداشت محصولات پائیزه گلستان فعال هستند.
استان گلستان از قطب های تولید محصولات پائیزه در کشور به شمار می رود.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.