به گزارش ایرنا در چند سال اخیر سطح زیر کشت گندم و میزان برداشت این محصول از گندمزارهای استان به بیش از یک میلیون و 200 هزار تن (هرسال) رسیده، اما خوشحالی برداشت خوب در غصه افزایش رقم هدر رفت، گم شده است.
کارشناسان کشاورزی گلستان، مقدار ضایعات برداشت گندم را در استان 10 درصد معادل سالانه حدود 120 هزار تن برآورد می کنند.
به گفته آنان؛ ضایعات محصول گندم طی سه مرحله شامل در مزرعه قبل از برداشت (دو درصد)، هنگام برداشت با کمباین (چهار درصد) و انتقال محصول از مزرعه به انبار (چهار درصد) رخ می دهد و ارزش ریالی هدر رفت سالانه این محصول در استان با توجه به ثابت بودن قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری (13هزار ریال )، یکهزار و 560 میلیارد ریال برآورد می شود.
همچنین طبق برآورد کارشناسان مرتبط حوزه کشاورزی گلستان، ضایعات برداشت گندم تامین نان 660 هزار نفر را کفاف می دهد یا فقط از محل جمع آوری گندم های هدررفت درهنگام برداشت با کمباین می توان بیش از 470 میلیارد ریال صرفه جویی کرد که به نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی استان کمک می شود.
کارشناسان حوزه کشاورزی گلستان معتقدند که برای بازگرداندن ضایعات برداشت گندم به چرخه مصرف و تاثیر آن در توسعه اقتصادی گلستان، ضرورت دارد حمایت ملی برای لحاظ برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به منظور اقدام موثر دستگاه های مرتبط در دستور کار قرار گرفته وعملیاتی شود.
اجرای نوسازی و بهسازی ناوگان برداشت با ارائه بسته های تشویقی به کمباین داران و ایجاد خط اعتباری ویژه برای ساماندهی یا ایجاد جاده های بین مزارع، اجرای برنامه های آموزشی برای کشاورزان در کشت رقم های مناسب محصول، مدیریت و آموزش رانندگان در استفاده از چادر در حمل محصول از مزرعه تا انبار و انبارداری از جمله ضرورت های نیازمند برنامه ریزی است تا هدر رفت محصولات کاهش یابد.
رئیس اداره فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: ضایعات محصولات زراعی در استان رقم بالایی است که رفع آن از عهده دستگاه های استانی خارج بوده و نیازمند سرمایه گذاری ملی است.
عید محمد فاروقی با بیان اینکه اولویت نخست این اداره، نوسازی کمباین های برداشت محصول است، اظهار کرد: هم اینک 48 درصد کمباین های برداشت محصول در استان عمری بالای 20 سال دارند.
وی افزود: اگر طی سه الی چهار سال آینده فقط نوسازی دستگاه های کمباین موجود با ارائه بسته های تشویقی از جمله وام با سود کم و کمک بلاعوض در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شود، شاهد کاهش ضایعات در هنگام برداشت محصول خواهیم بود.
به گفته وی؛ با کاهش ضایعات برداشت گندم در استان سالانه زمینه خرید 94 دستگاه مدرن یا 390 دستگاه کمباین متوسط تولید داخل یا بازسازی و بهسازی یکهزار و 870دستگاه کمباین مستهلک فراهم می شود.
طبق گزارش سازمان جهاد کشاورزی، گلستان در سال زراعی جاری 371 هزار هکتار گندمزار دارد که پیش بینی شده حدود یک میلیون و 400هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.
هر ساله برداشت گندم از کشتزارهای گلستان با مساعد بودن شرایط جوی از اوایل خرداد آغاز و تا تیرماه ادامه می یابد، امسال دو هزار و 700 دستگاه کمباین برای برداشت این محصول در استان آماده شده و بیش از 10 هزار دستگاه کامیون به جز کامیونت و تراکتور در حمل آن از مزرعه تا انبارهای ذخیره فعال خواهند بود.
استان گلستان واقع در شمال کشور، دارای 650 هزار هکتار زمین زراعی است و یکی از قطب های تولیدمحصول های پاییزه به ویژه گندم به شمار می رود.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.