به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین کاویانی روز سه شنبه در دومین جلسه شورای کشاورزی گنبدکاووس گفت: به طور میانگین در چند سال اخیر سالانه چهار میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 75 هزار میلیارد ریال در گلستان تولید می شود که به معنای در آمد مستقیم اقتصادی استان به مقدار 38 درصد از بخش کشاورزی است.
کاویانی اضافه کرد: حدود دو میلیون تن از محصولات بخش کشاورزی گلستان که مربوط به زراعت کشت پاییزه این بخش است، در بازه زمانی 40 تا 45 روز برداشت می شود که حجم بالایی است.
وی با شاره به ظرفیت بخش کشاورزی گنبدکاووس، تصریح کرد: 25 درصد فعالیت های حوزه کشاورزی گلستان دراین شهرستان است که معادل سهم 48 درصدی به صورت مستقیم و 78 درصدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد گنبدکاووس است.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین با اشاره به سطح زیر کشت سه محصول گندم، کلزا و جو در این استان گفت: در سال زراعی 97 - 96 در مجموع 373 هزارو 500 هکتار گندم با پیش بینی تولید تقریبی یک و نیم میلیون تن، حدود 59 هزار هکتار دانه روغنی کلزا با پش بینی تولید 150 هزار تن و 65 هزار هکتار جو با پیش بینی 150 هزار تن کشت شده است.
کاویانی افزود: برداشت این سه محصول بویژه دانه روغنی کلزا از 20 اردیبهشت در استان آغاز شد و تاکنون 33 هزار تن از این محصول تحویل مراکز خرید و کارخانه های روغن کشی شده و برداشت دو محصول دیگر نیز از چند روز پیش آغاز شد.
وی با اشاره به میزان تولید سه محصول اشاره شده در گلستان، گفت: امسال تولید کلزای این استان سه برابر سال قبل است و درصورت برداشت تقریبی یک میلیون و 500 هزار تن گندم، به احتمال زیاد گلستان رتبه نخست کشور در تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص می دهد.
کاویانی به برخی مشکلات به وجود آمده دربحث خرید دانه روغنی کلزا و گندم به دلیل ثبت در سامانه الکترونیکی وزارت جهادکشاورزی و سازمان غله، اضافه کرد: ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه این دو نهاد متولی خرید و براساس توافق با مرکز آمار ایران ضروری است و اگر ثبت نشود دریافت وجه محصول با مشکل مواجه می شود.
به گفته وی، برای رفع این مشکل و تهیه چک لیست از کشاورزانی که به هر دلیل نتوانسته اند اطلاعات خود را در سامانه ها ثبت نمایند، 220 نفر نیروی انسانی در مراکز خرید مستقر و به صورت دستی انجام می دهند.
وی تصریح کرد: حتی سلف خرها و واسطه هایی که گندم و کلزا را از کشاورزان خریداری می کنند برای تحویل محصول به مراکز خرید یا کارخانه های آرد و روغن کشی باید براساس اطلاعات کشاورزانی که از آنان محصول خریداری کردند، اقدام نمایند.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: محدودیت تحویل دانه روغنی کلزا با تناژ کمتر از هفت تن در مراکز خرید که مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده بود، لغو شده و کشاورزان نیازی نیست برای تحویل محصول بالای هفت تن مستقیم به کارخانه روغن کشی مراجعه نمایند.
وی با اشاره به بروز نوعی بیماری به نام 'گل جالیزی' در برخی مزارع کلزای گلستان به دلیل استفاده از نوعی بذر وارداتی، گفت: متاسفانه بخشی از بذرهای وارداتی به کشور که مربوط به یکی از کشورهای خارجی است، دچار آلودگی بوده و بر این اساس بخشی از مزارع کلزای کشور از جمله یک هزارو 161 هکتار مزارع کلزا گلستان دچار این آلودگی است.
کاویانی افزود: برای از بین بردن این بیماری بقایای برداشت محصول (کاه و کلش) این مزارع باید آتش زده شود تا آثاری از بیماری باقی نماند و دراین خصوص باتوجه به ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش، دستور آن از دادستانی مرکز استان اخذ شده است.
وی درخصوص بیمه محصولات زراعی و پرداخت خسارت ناشی از حوادث نیز گفت: بخش کشاورزی گلستان با وجود ظرفیت های خوبی که دارد اما آسیب پذیری بالایی نیز در برابر حوادث طبیعی مثل سیل، سرما، تندباد و خشکسالی دارد.
کاویانی اضافه کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور نیز با توجه به مطالبه 50 هزار میلیارد ریالی از دولت با مشکلاتی مواجه است.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه که در فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شد، روسای اداره غله و تعاون روستایی، بخشداران مرکزی و داشلی برون و مدیر جهادکشاورزی این شهرستان نیز گزارشی از وضعیت و مشکلات برداشت محصولات ارائه دادند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت واقع درشرق گلستان با 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از قطب های مهم تولیدات کشاورزی استان است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.