به گزارش ایرنا، حدود یک ماه پیش که طرح الحاق هشت روستای اقماری گنبدکاووس به حوزه شهری در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی مجازی مطرح شد، اعضای شورای اسلامی گدم آباد، ارمی آباد، تقی آباد، زابل آباد، نورآباد، آق قایه، پلی حاجی و حاجیلرقلعه و شورای بخش مرکزی این شهرستان در نامه ای خطاب به فرمانداری ویژه گنبدکاووس، بخشدار و امام جمعه گنبدکاووس مخالفت خود را با الحاق به حوزه شهری اعلام کردند.
از بین رفتن مشاغل روستایی اعم از دامداری، کشاورزی، مرغداری و زنبوداری، محروم شدن از خدمات و دریافت تسهیلات کم بهره بانکی برای روستاییان، فراهم نبودن بستر برای ارائه خدمات شهری، افزایش تعرفه انشعابات آب، برق، گاز، پروانه ساخت و ساز و جواز کسب از دلایل ذکر شده برای مخالفت با الحاق این روستاها به حوزه شهری است.
افزایش هزینه اجاره بها، خرید مسکن و قیمت زمین، ایجاد حاشیه نشینی بیشتر که اکثرا قشر کم درآمد هستند، کاهش تولیدات روستایی و افزایش روحیه مصرف گرایی و از بین رفتن دفترچه بیمه سلامت و بیمه اجتماعی روستاییان از دیگر دلایل ذکر شده برای مخالفت با این الحاق است
در همین پیوند عضو شورای اسلامی شهر گنبدکاووس در دوره اول و دوم، معتقد است که الحاق روستاهای اقماری به حوزه این شهر در صلاحیت مسئولان محلی نیست و مهمتر از آن الحاق چند روستای نزدیک به هم درقالب شهری مستقل، منطقی تر است.
محمدحسن ملاابراهیمی به خبرنگار ایرنا گفت: الحاق روستاهای اقماری واقع درحریم شهر گنبدکاووس به حوزه خدماتی این شهر، باتوجه به مستقل بودن هر یک از روستاها، از نظر قانون تقسیمات کشوری امکان پذیر نیست.
وی افزود: این روستاها سالیان درازی است که از نظر قانون تقسیمات کشوری به عنوان یک نقطه جغرافیایی مستقل تعریف شده و به تصویب و تایید مراجع قانونی ذیربط رسیده و برای هر یک محدوده ای تعیین و ثبت شده است.
ملاابراهیمی اضافه کرد: روستاهای مذکور هر یک دارای طرح های هادی روستایی بوده که طرح های تایید شده پس از طی تشریفات استانی در مراجع فرا دست به تصویب رسیده و بر اساس آن به اراضی محدوده طرح کاربری های مختلف و سرانه ها و فضاهای متناسب با هر یک از روستاها داده شده و شرایط شهر شدن روستا در صلاحیت و اختیارات مسئولان محلی نمی باشد.
وی تصریح کرد: هر یک از روستاهای اقماری مستقل، دارای شورای اسلامی روستا، دهیار و تشکیلات سازمانی مختص به خود بوده و درساختار شوراهای کشوری جایگاه های تعریف شده دارند.
این عضو سابق شورای اسلامی شهر گنبدکاووس ادامه داد: با توجه به بافت روستایی و نیز طبیعت ذاتی روستا که اراضی آن کشاورزی، دامداری، باغات و کاربری های مشابه بوده و کمترین توجیه اقتصادی و درآمدی برای شهرداری ندارد و رعایت حفظ این اراضی به موجب قانون و تاکیدات مقام معظم رهبری ضروری و الزامی است.
ملاابراهیمی گفت: شهرداری گنبدکاووس در وضعیت فعلی از نظر خدمات رسانی به محدوه و حریم شهر با وسعت تقریبی 28 کیلومتر مربع حتی درحد رفت و روب و نگهداری فضای سبز شهری با مشکل مواجه است و اعتراضات و شکوائیه های متعددی دراین خصوص نیز ازسوی شهروندان طرح می شود با این حال افزایش محدوه شهری، معضلات را مضاعف و نارضایتی مردم را در هر دو بخش چندین برابر خواهد کرد.
وی افزود: محدوده حریم شهر گنبدکاووس با تایید و ابلاغ طرح های جامع به ویژه طرح تفصیلی (جدید) تعیین و تصویب شده و هرگونه تغییر در آن نیاز به طرح درکمیسون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران داشته و در تداخل با طرح های هادی و روستاها مورد نظر با دارا بودن ایرادات خاص آن، موفق نخواهد بود.
ملاابراهیمی اضافه کرد: اساسا سیاست دولت خدمتگزار، تبدیل روستاها با الحاق حداقل دو یا سه روستای نزدیک به هم به شهری مستقل است نه الحاق روستاها به یک شهر قدیمی و نظام یافته که اصلا منطقی به نظر نمی رسد.
وی تصریح کرد: حتی روستاهایی که در حریم شهرها واقع می شوند، دارای طرح هادی با محدوده و حریم مستقل هستند و شهرداری شهر مجاور بر اساس تبصره یک ماده سه قانون تعاریف محدوده حریم شهر مصوب 14 دی ماه 1384 حق دخالت در ساخت و ساز و یا سایر امور روستاها را ندارد.
این عضو سابق شورای شهر گنبدکاووس در پایان گفت: فلسفه و اهداف تبدیل روستا به شهر، برخورداری از امتیازات و خدمات جدید و شاخص های شهری است و به نظر می رسد در برنامه الحاق هشت روستای اقماری گنبدکاووس به حوزه شهری، چنین اهدافی محقق نمی شود.
رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس نیز درخصوص بحث الحاق هشت روستای اقماری به حوزه خدماتی این شهر به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون هیچ درخواست یا نامه ای دراین خصوص ازسوی این شورا به فرمانداری یا استانداری ارسال نشده است.
نبی الله آخوندی افزود: شهرداری در خدمات رسانی عمومی و عمرانی به حوزه فعلی شهر گنبدکاووس با مشکل مواجه است و هم اکنون اهالی دهها کوچه و خیابان این شهر قدیمی سالهاست که در انتظار زیرسازی و آسفالت معابر هستند.
وی در پاسخ به برخی صحبت ها مبنی بر اینکه حمایت مالی شورا و شهرداری از والیبال گنبدکاووس با بحث الحاق روستاهای اقماری به حوزه شهر ارتباط دارد، گفت: اینکه حمایت از والیبال را منوط به الحاق این روستاها بدانیم اصلا صحت ندارد و مهمتر از آن در صلاحیت شورا و شهرداری نیست.
آخوندی اضافه کرد: در جلسه ای که اعضای شورا و شهرداری با استاندار گلستان داشتند استاندار قول حمایت مالی 50 میلیارد ریالی بدون قید و شرط از والیبال گنبدکاووس را دادند که بر این اساس شورا و شهرداری این شهر نیز تا سقف 10 میلیارد ریال به تیم والیبال این شهرستان کمک می کنند.
یک کارشناس حوزه آسیب های اجتماعی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: الحاق روستاهای اقماری به حوزه شهری، بدون تردید تبعات و تهدیدهای زیادی در زمینه افزایش آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی در این شهر به همراه خواهد داشت.
سیدمحمد حسینی افزود: از هم گسیختگی فرهنگ بومی و محلی و اقتصادی روستاها و نیز تبدیل شدن آنها به یک محله حاشیه ای و آسیب پذیر از دیگر پیامدهای الحاق روستاهای اقماری به شهر گنبدکاووس می باشد.
وی اضافه کرد: مسوولان شهری بایستی قبل از هر تصمیمی تبعات مثبت و منفی آن را با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان حوزه های مختلف شهری، اجتماعی و فرهنگی و نیز اقتصادی بررسی کرده و از تصمیم گیری شتابزده پرهیز نمایند.
با وجود مخالفت ها با الحاق هشت روستای اقماری به حوزه شهر گنبدکاووس اما شهردار این شهر معتقد است که الحاق این روستاها امتیازات زیادی از حیث درآمدی و توسعه ای برای این شهر دارد که مزایای آن به روستاهای اقماری هم درصورت الحاق می رسد.
منصور طعنه گنبدی گفت: تشکیل سازمان های فرهنگی و ورزشی و عمران شهری و دو منطقه ای کردن شهرداری از جمله مزایای الحاق این روستاها است که قطعا به افزایش درآمد و توسعه و عمران شهری گنبدکاووس کمک می کند.
وی اضافه کرد: یکی از شاخص های تشکیل این سازمان ها و دو منطقه ای کردن شهرداری، رسیدن جمعیت شهری به بالای 200 هزار نفر است که فعلا بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت گنبدکاووس 165 هزار نفر می باشد.
طعنه گنبدی با اعلام موافقت شهرداری برای الحاق هشت روستای اقماری ذکر شده به حوزه شهری گنبد، تصریح کرد: با الحاق این روستاها، شاخص جمعیتی محقق و مزایای آن نیز عاید مردم این شهر می شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت شامل دو نقطه شهری و 167 روستای دارای کد شناسایی و حدود 40 نقطه جمعیتی درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.