به گزارش ایرنا، این روزها در ورزش شطرنج نامی بر سر زبان ها است که در سن نوجوانی به افتخاری بزرگی نائل آمده و با ریتینگ 2 هزار و 640 و کسب عنوان سوپر استادی فقط 60 امتیاز فاصله دارد.
در سن نوجوانی نشانی از تجربه و پختگی را به همراه دارد و می گوید که در 2 سال گذشته بسیاری از بزرگان شطرنج دنیا را از پیش رو برداشته و این سخنان توسط کارشناسان این رشته تایید می شود. جایی که همه اعتراف دارند مقصودلو به عنوان یکی از نوادر این رشته توانسته بدون طی کردن سلسله مراتب با جهشی خیره کننده به جایگاه کنونی برسد.
او در یک ماه گذشته روزهای رویایی را سپری کرده؛ سه هفته پیش در مسابقات ستارگان ایران و جهان شرکت کرد و نایب قهرمان شد؛ به تازگی به همراه تیم ملی زیر 16 سال در مسابقات جهانی به مقام قهرمانی رسید تا رویای او نسبتا تکمیل شود.
او که با هزینه شخصی در مسابقات مسترز شارجه شرکت کرده بود در 9 دور مسابقه، توانست با هفت پیروزی و 2 مساوی بدون باخت به عنوان قهرمانی دست پیدا کند اما مقصودلو می‌گوید که در یک سال و نیم گذشته مربی نداشته است.
گفت وگوی مشروح خبرنگار ایرنا با پدیده شطرنج ایران را در زیر بخوانید:
** ایرنا: پرهام مقصودلو به عنوان نخستین شطرنج باز ایرانی توانست در سن 17 سالگی با غلبه بر رقیبان نامدار خود عنوان قهرمانی مسابقات «مسترز شارجه» را از آن خود کند؛ آیا کسب چنین نتیجه ای برای کارشناسان و خود شما غافلگیر کننده نبود؟
* مقصودلو: با وجود سن کمی که دارم این نخستین باری نیست که در مقابل بزرگان شطرنج آسیا و جهان قرار می گیرم تا پیش از این من در مسابقات «ستارگان انزلی» و «برق آسای روسیه» توانسته بودم با افراد نامداری از شطرنج ایران و جهان روبرو شوم و نتایج قابل توجهی به دست آورم . در 2 سال گذشته قهرمان کشور در بخش آقایان شدم و در حال حاضر نیز ریتینگ نخست در میان شطرنج بازان کشور را دارم.
ریتینگ من در جدول جهانی نیز 2 هزار و 640 است که تا رسیدن به 2 هزار و 700 که عنوان سوپر استادی است فاصله چندانی ندارم.

** ایرنا: شما در مسابقات مسترز شارجه شطرنج بازان شناخته شده ای مانند «وانگ هائو» قهرمان 2017 آسیا و «ستورامان» هندی قهرمان 2016 آسیا از پیش رو برداشتید. چه شطرنج بازهای معروفی تا پیش از این مغلوب پرهام مقصودلو شده اند؟
مقصودلو: همانگونه که گفتم من در سطح جهانی بی تجربه نیستم، در دوران شطرنج خود در مسابقات جام ستارگان در بندر انزلی توانستم دو دوره این مسابقات را بدون شکست به پایان برسانم. در جام ستارگان انزلی مقابل «بادور جابووا» نفر نخست میز المپیاد جهانی شطرنج از گرجستان به پیروزی رسیدم و در مسابقات برق آسای روسیه نیز مقابل نایب قهرمان شطرنج جهان نیز پیروزی کسب کردم.
همچنین در مسابقات دوبی که پیش از مسابقات شارجه برگزار شد نتایج معمولی گرفتم اما تجربه آن موجب شد در شارجه بهتر از دوبی باشم.

** ایرنا: هم اکنون شما به عنوان نفر نخست شطرنج ایران بالاتر از دیگر بزرگان این رشته قرار دارید اگر از قهرمان شطرنج «مسترز شارجه 2018» سوال شود که مهمترین مشکل شطرنج ایران در چه بخشی است، پاسخ چیست؟
* مقصودلو: مشکلات مالی مهمترین سد پیش روی موفقیت شطرنج بازان است. در حال حاضر ورزشکاران ما با مشکلات مالی فراوانی دست به گریبان هستند. ما حامی مالی نداریم. اگر ورزشکار از لحاظ مالی مشکل نداشته باشد با خیال آسوده در مسابقات شرکت می کند. هزینه شخصی برای حضور در مسابقات شطرنج از توان ورزشکارانی مانند من که در نخستین سال های دوران حرفه ای قرار داریم بسیار سخت و شکننده است.
مشکل دیگر شطرنج ایران نبود مربی با دانش خارجی است. در یک و نیم سال گذشته من بدون مربی شطرنج را دنبال کردم و تاکنون نیز این رویه ادامه دارد.

**ایرنا: پیام و کامنت های زیادی در فضای مجازی و رسانه ای به نقل از مسوولان وزارت ورزش و فدراسیون شطرنج در حمایت از شما منتشر شده است آیا این پیام ها صرفا حمایت رسانه ای بوده یا قول و قرارهایی مبنی بر پاداش مادی به شما نیز داده اند؟
*مقصودلو: باید از تمامی مسوولان و کسانی که با پیام و کامنت از اینجانب حمایت کردند، تشکر کنم. اما تاکنون این حمایت ها فقط و فقط در پیام خلاصه شده و قول و قرارهایی مبنی بر کمک های مادی در میان نبود.

**ایرنا: یعنی تاکنون با هیچ کدام از مسوولان فدراسیون شطرنج و وزارت ورزش نیز دیدار نداشته اید؟
*مقصودلو: من از رییس فدراسیون شطرنج تشکر می کنم که همزمان با آخرین مسابقه تورنمنت شارجه خود را به محل برگزاری این مسابقات رساند و در مراسم اختتامیه حضور یافت. این حضور برای من قوت قلب شد. البته آقای پهلوان در آنجا قول و قرارهایی طرح کردند که منتظر تحقق آنها هستم.

** ایرنا: راه پیشرفت پدیده جوان شطرنج ایران از چه مسیری می گذرد، آیا همچنان این موفقیت ها تداوم دارد یا مانند برخی از ورزشکاران به حرفه دیگر روی خواهد آورد؟
*مقصودلو: اولویت نخست من افتخار آفرینی برای ایران و شطرنج کشور است و در این زمینه ورزش را بر ادامه تحصیل ترجیح می دهم البته این به معنای ترک تحصیل نیست بلکه ممکن است علاقه مندی هایم در تحصیل فدای پیشرفتم در ورزش شود.
برای رسیدن به سقف آرزوها در شطرنج که قهرمانی جهان است نیاز به حمایت های مادی و معنوی مسوولان دارم. اگر این حمایت ها صورت نگیرد من نیز ممکن است مانند برخی از قهرمانان کشور از ادامه مسیر دلسرد شده و ورزش قهرمانی را کنار بگذارم. افزون بر حمایت مادی یکی از مشکلات پیش روی من در مقطع کنونی، خدمت سربازی است. که تا چند ماه دیگر باید برای آن اقدام کنم. فکر کردن به خدمت سربازی ممکن است باعث شود تمرکزم بر روی ورزش حرفه ای کم شود. به همین خاطر از مسوولان ورزش کشور تقاضا دارم رسیدگی به وضعیت خدمت سربازی ورزشکاران ملی پوش توجه کنند. به نظر من قهرمانی در مسابقات بین‌المللی بزرگترین خدمتی است که یک ورزشکار می‌تواند برای کشورش انجام دهد.
** ایرنا: طرح معافیت قهرمانان ورزشی شامل حال شما نخواهد شد؟
* مقصودلو: معافیت مخصوص کسانی است که در بازی های المپیک، جهانی و بازی های آسیایی قهرمان شده اند اما چون شطرنج از بازی های آسیایی حذف شده و امکان قهرمانی در این تورنمنت وجود ندارد سخت به نظر می رسد که از این طریق معاف شوم. قهرمانی جهان نیز با شرایط کنونی و مشکلات اقتصادی فدراسیون فعلا ممکن به نظر نمی رسد.
قهرمانی جهان همچنانکه به تقویت مالی ورزشکاران نیاز دارد به یک مربی با دانش خارجی نیز نیاز خواهد داشت. اگر مربی خارجی و صاحب ریتینگ در ایران حضور پیدا کند به طور حتم کلاس شطرنج کشورمان ارتقاء خواهد یافت.
راهی تا قهرمانی جهان باقی نمانده است اما سد پیش روی این موفقیت نبود حامی مالی و مربی صاحب دانش است که کلاس شطرنج ایران را تغییر دهد.
2052/1597/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.