به گزارش خبرنگار ایرنا، در نامه نمایندگان شورای اسلامی روستاهای گدم آباد، ارمی آباد، تقی آباد، زابل آباد، نور آباد، آق قایه، پلی حاجی و حاجیلرقلعه و شورای بخش مرکزی این شهرستان که در شبکه های اجتماعی انتشار یافته، مخالفت با الحاق به حوزه شهری گنبدکاووس اعلام شده است.
در نامه اعتراضی نمایندگان شورای اسلامی روستاهای ذکر شده خطاب به معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس آمده است: براساس شنیده های موثق مبنی بر تشکیل جلسه ای برای الحاق روستاهای اقماری شهر گنبدکاووس که گویا صرفا جهت بهره مندی شهرداری این شهر از خدمات مالی، فرهنگی و ورزشی برای اسپانسری والیبال بوده است، بدین وسیله مراتب مخالفت شوراهای اسلامی ذکر شده به نمایندگی از مردم این روستاها را اعلام می داریم.
امضاکنندگان این نامه اعتراضی در ادامه آورده اند: باتوجه به نبود بستر و زیرساخت های خدماتی، اجتماعی و اقتصادی مناسب شهری درمناطق یاد شده و بررسی نشدن نتایج و تاثیرات مثبت و منفی این الحاق، بدون شک شوک سیاسی و اقتصادی را به منطقه وارد خواهد کرد.
همچنین نویسندگان این نامه که رونوشت آن را به امام جمعه گنبدکاووس، نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و بخشداری مرکزی ارسال کرده اند، هشت دلیل برای مخالفت خود با الحاق روستاها به حوزه شهری ذکر کرده اند.
از بین رفتن مشاغل روستایی اعم از دامداری، کشاورزی، مرغداری و زنبوداری، محروم شدن از خدمات و دریافت تسهیلات کم بهره بانکی برای روستاییان، فراهم نبودن بستر برای ارائه خدمات شهری، افزایش تعرفه انشعابات آب، برق، گاز، پروانه ساخت و ساز و جواز کسب از دلایل ذکر شده برای مخالفت با الحاق این روستاها به حوزه شهری است.
افزایش هزینه اجاره بهاء، خرید مسکن و قیمت زمین، ایجاد حاشیه نشینی بیشتر که اکثرا قشر کم درآمد هستند، کاهش تولیدات روستایی و افزایش روحیه مصرف گرایی و از بین رفتن دفترچه بیمه سلامت و بیمه اجتماعی روستاییان از دیگر دلایل ذکر شده برای مخالفت با این الحاق است.
در همین پیوند معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا، گفت: پیشنهاد الحاق هشت روستای اقماری به حوزه خدمات شهری چندی پیش با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان، فرماندار ویژه، شهردار و نماینده مردم این شهرستان درمجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
احمد دستمرد روز چهارشنبه افزود: این پیشنهاد فعلا در حد طرح موضوع بوده و هیچ اقدامی در این حوزه انجام نشده و مضاف بر اینکه الحاق این روستاهای اقماری نه تنها در خصوص حمایت مالی تیم والیبال توسط شهرداری این شهر بلکه موضوعات و مشکلات دیگری که اهالی روستاها با آن درگیر هستند از جمله بحث تردد وسایل نقلیه عمومی آنان به داخل شهر را نیز شامل می شود.
وی اضافه کرد: هنوز هیچ تصمیمی در این حوزه گرفته نشده و هرگونه گمانه زنی در این زمینه فاقد اعتبار است.
به گزارش ایرنا، بخشدار مرکزی گنبدکاووس نیز با تایید نامه اعتراضی تعدادی از روستاهای اقماری در مخالفت با الحاق به حوزه شهری، گفت: این نامه امروز (چهارشنبه) به بخشداری رسیده و باید براساس دلایل ذکر شده توسط شوراها مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.
رضا باقری افزود: تصمیم گیری درخصوص الحاق یا عدم الحاق روستاها به حوزه شهری بر عهده اداره کل تقسیمات کشوری وزارت کشور است.
در همین پیوند شهردار گنبدکاووس نیز معتقد است که الحاق هشت روستای اقماری به حوزه شهری، امتیازات زیادی از حیث درآمدی و توسعه ای برای این شهر دارد که مزایای آن به روستاهای اقماری هم درصورت الحاق می رسد.
منصور طعنه گنبدی گفت: تشکیل سازمان های فرهنگی و ورزشی و عمران شهری و نیز دو منطقه ای کردن شهرداری ازجمله مزایای الحاق این روستاها است که قطعا به افزایش درآمد و توسعه و عمران شهری گنبدکاووس کمک می کند.
وی اضافه کرد: یکی از شاخص های تشکیل این سازمان ها و دو منطقه ای کردن شهرداری، رسیدن جمعیت شهری به بالای 200 هزار نفر است که فعلا بر اساس شرشماری سال 95 جمعیت گنبدکاووس 165 هزار نفر می باشد.
شهردار گنبد با اعلام موافقت این نهاد برای الحاق هشت روستای اقماری ذکر شده به حوزه شهری گنبد، تصریح کرد: با الحاق این روستاها، شاخص جمعیتی محقق و مزایای آن نیز عاید مردم این شهر می شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت شامل دو نقطه شهری و 167 روستا با کد شناسایی و حدود 40 نقطه جمعیتی درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.