به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن خسروی روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: دبیرخانه دائمی این همایش از سال گذشته در این دانشگاه راه اندازی شده است.
وی افزود: در پی برگزاری نخستین همایش علمی مختومقلی فراغی در سال گذشته، این دانشگاه موفق به کسب مجوز تدریس زبان و ادبیات ترکمن در قالب دو واحد اختیاری از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.
به گزارش ایرنا، دبیر علمی دومین همایش مختومقلی فراغی نیز بررسی ابعاد فکری، شخصیتی و آثار این شاعر و معرفی بیشتر آن به جامعه را از اهداف این همایش برشمرد.
امان قلیچ شادمهر افزود: برگزاری همایش علمی این شاعرترکمن از سال قبل با همکاری دانشگاه شمس گنبدکاووس اجرایی شد و فراخوان ارسال مقالات دومین دوره آن از دوم اسفند 96 انجام و تاکنون 9 مقاله و 12 قطعه شعر به دبیرخانه رسیده است.
وی؛ معرفی شخصیت، جهان بینی، اندیشه های عرفانی، جامعه شناسی، تاثیر و تاثر اشعار مختومقلی وادبیات فارسی، جلوه های محبت به اهل بیت پیامبر(ص) و فرهنگ عاشورا را از محورهای دومین همایش علمی مختومقلی فراغی برشمرد.
شادمهر با بیان اینکه مجموعه مقالات ارسالی به دبیرخانه این همایش ملی پس از داوری در ویژه نامه ای منتشر می شود، اضافه کرد: در روز برگزاری همایش از چند جلد کتاب با موضوع مختومقلی رونمایی خواهد شد.
به گزارش ایرنا همچنین ازسوی کمیته اجرایی همایش نمایشگاه کتاب و صنایع دستی برگزار و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت دارای تنوع قومی و مذهبی است، بخشی از جمعیت این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.
این شهرستان در شرق استان گلستان واقع است.
/3039/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.